ÅSIKT

Amanda Schulmans hötorgskonst av Beyoncé

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: Kollage
Amanda Schulman har gjort en pastisch på Beyoncé för att sälja bikinis.
LEDARE

När Beyoncé häromveckan avslöjade för världen att hon och maken Jay-Z väntar tvillingar gjorde hon det med ett vackert iscensatt foto. Snabbt fick det över hundra miljoner likes och slog världsrekord på Instagram.

På bilden sitter Beyoncé i underkläder på knä, framför en båge av vackra blommor. Händerna vilar på den putande bara magen och över ansiktet har hon en transparent slöja i mintgrönt.
Konstexperter världen över anlitades för att tolka superstjärnans budskap. Bilden ska signalera kvinnlighet och föra tankarna till renässansen, menade de. Flera pekade på likheter med Sandro Botticellis ikoniska "Venus födelse”.
– Det är en väldigt sofistikerad bild och mycket uttänkt, tror jag, sa Margaretha Rossholm Lagerlöf, professor i konsthistoria, till SVT:s Kulturnyheterna.

Schulmans kopiering

På fredagen publicerade mediepersonligheten Amanda Schulman en egen version av Beyoncés Venus-bild. Eller snarare en exakt kopia.
På fotot sitter den höggravida Amanda Schulman framför en liknande blomstervägg, i slöja och med händerna på magen. Men syftet med den här bilden är att kränga bikinis från det egna klädmärket.
Den reflexmässiga reaktionen är att fnissa åt pastischen. Andra känslan är att det är något som skaver. Bilden är lite för allvarlig och saknar den för humorn så livsviktiga självdistansen.

Systrarna Amanda och Hannah Widell producerar framgångsrikt såväl podcast som tv-program, kläder, böcker och lådvin.

Allt går att kränga i deras värld.

En av vår tids största ikoner

Beyoncé är en av världens mest beundrade personer som har tagit politisk ställning för svartas och kvinnors rättigheter.
Amanda Schulman är ett omvittnat pr-snille.
Man behöver varken vara Jante eller Luther för att tycka det är åtminstone en smula övermaga att placera sig jämte en av vår tids största musikaliska stjärnor och feministiska ikoner.

Kapitaliserande på talang

”Talang lånar, genier stjäl” sa förvisso redan Oscar Wilde. Och i samplingskulturen är den gamla lapptäckstekniken där man plockar från andra och sätter ihop till något eget sedan länge accepterat.
Men att bara kopiera Beyoncés symbolladdade bild rakt upp och ned som Amanda Schulman gör känns faktiskt mest cyniskt. Det är ett rätt skamlöst kapitaliserande på andras talang.
Men det finns i och för sig ett konstbegrepp för det också.
Hötorgskonst.