ÅSIKT

Tänk på de unga, H&M

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT / TT NYHETSBYR≈N
H&M:s VD Karl-Johan Persson och styrelseordförande Stefan Persson.
LEDARE

Osålda kläder för miljarder kronor ligger och skräpar på hög. Det märks när det går utför för H&M.

I det stora svenska företagets andra kvartalsrapport för i år konstaterades att vinsten minskar. För de som själva äger delar i H&M eller jobbar hos kedjan är siffrorna dåliga nyheter.

Hårt kritiserade

Samtidigt har H&M länge kritiserats för att strunta i miljön och de anställda i fabrikerna där kläderna sys.
2011 dog 21 arbetare i en av H&M:s leverantörfabriker i Bangladesh. 2014 kom det fram att barn jobbade 14 timmar i sträck med att sy företagets kläder i Myanmar (Burma). 2015 visade Uppdrag granskning hur klädjätten brände tonvis med osålda kläder som då producerats och fraktats runt halva jorden för att till slut kasseras.

2016 kom en rapport som visade att gravida kvinnor sparkas och arbetare tvingas till övertid i fabrikerna.
Senast i februari intervjuade SVT ett par av arbetarna som syr H&M:s kläder i diktaturen Etiopien. Kvinnorna i fabriken tjänade då två kronor i timmen. Det räckte knappt till hyran. Var de sjuka och frånvarande en dag blev de av med en femtedel av månadslönen.

Unga är miljömedvetna

Visst försöker företaget. De skapar jobb i Sverige och återvinningsstationer för kläder i sina butiker. Men grundproblemen återstår. I kombination med att dagens unga är mer medvetna om miljön än tidigare generationer borde klädmarknaden försöka anpassa sig.

Enligt Ungdomsbarometerns undersökning i år är unga mer engagerade i miljön än förr. Över hälften kan tänka sig att betala mer för varor från företag som jobbar aktivt för att minska sin klimatpåverkan eller öka jämställdheten. Nästan hälften som vill påverka något gör det genom sin konsumtion. "Buycott" går före bojkott - unga väljer aktivt att köpa bra och rättvisa varor.

Snygga kläder räcker inte för dagens ungdom. De vill ha bra villkor och företag som bryr sig om deras framtid. Svenska företag som H&M borde haka på det tåget.

ARTIKELN HANDLAR OM