ÅSIKT

Ljugarpartiet Moderaterna

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

20 SEPTEMBER 2012. Faktafria politiker

Ohederligt, ja visst Moderaterna tar efter det amerikanska partiet Republikanernas metod: att ljuga för att vinna.

Vill man veta hur Moderaterna tänker bedriva valrörelsen 2014 kan man åka till Tyresö, söder om Stockholm. På söndag är det folkomröstning om att höja avgifterna i äldreomsorgen där.

Inför omröstningen har Moderaterna, på skattebetalarnas bekostnad, skickat ut information till hushållen där man ogenerat ljuger om hur alternativen ser ut.

Bakgrunden är att den borgerliga majoriteten vill höja taxan i äldreomsorgen. Det var en namninsamling som tvingade fram folkomröstningen.

Missvisande exempel

I kommunens information beskrivs effekterna av höjningen med ett personexempel som kallas ”Nils”. Enligt

informationen skulle ”Nils”, som har en låg pen­sion få en höjning på 184 kronor. Det kanske inte låter så farligt. Men exemplet är missvisande. En pensionär i ”Nils” situa­tion skulle i själva verket få sin avgift höjd med 661 kronor.

Avslöjat

Trots att lögnen har avslöjats i flera medier fortsätter Moderaterna  att använda exemplet.

I valrörelsen 2010 gjorde man på ungefär samma sätt. På enorma valaffischer i tunnelbana och på utomhus­reklam i hela Stockholm påstod Moderaterna att Socialdemo­kraterna var emot Förbifart Stockholm. Också det en lögn, eftersom Socialdemokraterna tvärtom är positiva.

Ett faktafritt val

Men efter Moderaternas kampanj trodde många stockholmare felaktigt att Social­demokraterna var mot. Och röstade därefter.

I USA hade Republikanerna nyligen konvent. Kandidaten till vicepresident, Paul Ryan, höll ett tal som innehöll en rad direkta osanningar.

Han anklagade bland annat Barack Obama för att bryta ett kampanjlöfte från 2008 om att rädda en fabrik i Wisconsin. Men fabriken lades ner en

månad innan Obama tillträdde som president.

Tidningen The New Republic ställde frågan om det inte var det ”mest ohederliga talet på ett konvent ... någonsin?” Martin Gelin, Dagens Nyheter, konstaterade att det vi ser är det första ”faktafria” valet. Moderaterna var på Republikanernas konvent och att döma av deras kampanj i Tyresö lärde de sig en del.

Kan mycket väl vinna

Kampanjen mot höjda avgifter i Tyresö heter ”Gilla trygghet” och har en hemsida med samma namn. Inför folkomröstningen på söndag har Moderaterna nu lanserat en kampanj med samma namn: ”Gilla trygghet”. De har till och med lanserat en hemsida som kopierar motståndarnas för att folk som söker information på Google ska hamna fel.

Ohederligt? Ja visst, men också effektivt. I Tyresö finns inte mycket medier och eftersom Moderaterna använder kommunens pengar för att nå ut med sitt budskap kan de mycket väl vinna.

avAnders Lindberg

ARTIKELN HANDLAR OM