ÅSIKT

Ship to Gaza får hela världen att förstå

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
LEDARE

Fartyg lastade med solidaritet i form av förnödenheter och människor är på väg till Gaza. Ship to ­Gaza/Freedom flotilla lär nå Gazas hamn i efter­middag, om inte israelisk militär bordar fartygen och sätter stopp för den humanitära aktionen. Israeliska regeringen har hotat med att inte dra sig för att använda våld. Det vore rent vansinne.

Med på båtarna är kända europeiska debattörer, författare, parlamentariker, jurister och journalister. Konstnären Dror Feiler, religionshistorikern Mattias Gardell, författaren Henning Mankell, riksdagsledamoten Mehmet Kaplan (MP) och läkaren Victoria Strand är några av de svenskar som valt att åka med. Också överlevanden från Förintelsen och medlemmar av den israeliska fredsrörelsen finns med på båtarna.

Det är en fantastisk manifestation. Dels riktas nu européernas blickar mot Israel och den pågående israeliska blockaden mot Gaza som har kritiserats av både EU och FN. Dels kommer efterlängtade varor, byggnadsmaterial med mera de isolerade palestinierna till del.

Enligt den israeliska propagandan är blockaden inget problem. Livet pågår normalt i Gaza. De senaste dagarna har man dessutom släppt en del på restriktionerna för in- och utförsel av varor.

FN:s kontor för koordineringen av humanitära frågor (OCHA) och samarbets­organisationen för internationella utvecklingsorgan (Aida) ger en annan bild. Sedan Israel införde sin blockad ”har den formella ekonomin i Gaza kollapsat”.

FN pekar på att över sextio procent av hushållen i Gaza betecknas som ”livsmedelsosäkra”.

Israels importrestriktioner kväver den livsviktiga jordbrukssektorn och är en direkt orsak till den ökande livsmedels­osäkerheten. Blockaden hotar Gazabornas hälsa.

”Blockaden har kostat mig nittio procent av omsättningen, så jag behöver fler köpsugna kunder”, säger Tareq Abu Dayyeh som säljer souvenirer i ”Ordförande Arafats shop” i Gaza city till frilansjournalisten Lotta Schüllerqvist vars reportage publicerades i DN i söndags.

Hamnen i Gaza är nyrenoverad och invigdes av premiärminister Ismail Haniyeh i lördags. Förväntningarna på fartygskonvojen är stora. Ett land som i åratal levt under förtryck och isolering känner hopp om att åtminstone havet ska kunna bli en port ut till världen igen.

EU:s utrikesminister Catherine Ashton har givit sitt fulla stöd till Ship to Gaza/Freedom flotilla och kräver att Israel ­häver blockaden.

Utrikesminister Carl Bildt har också ställt sig bakom aktionen och upprepat Sveriges krav på ett omedelbart stopp för blockaden. Så har även flera riksdagsledamöter som exempelvis socialdemokraten Helén Pettersson och folkpartisten Anita Brodén gjort. Det vore utmärkt om också partiledarna i Sveriges riksdag tog till orda och uttryckte sin solidaritet.

Fartygens last är förstås inte tillräcklig för att återuppbygga Gaza som efter krig och blockad ligger i ekonomiska och fysiska spillror. Men Ship to Gaza-aktionen kan förhoppningsvis leda till att den israeliska regeringen upphör med sin förödande blockad. Om Israel stoppar fartygskonvojen i dag får hela världen se ockupationsmaktens förakt för grundläggande humanistiska värderingar och internationell rätt.

ARTIKELN HANDLAR OM