Mejla

Jonna Sima

Borgerliga ideal leder till ohälsa och kriminalitet

Ansiktskräm för 5 000 kr är sjukt

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Influencern Kim Kardashian är en i raden av kändisar som påstås använda det schweitziska exklusiva märket La Prairies produkter.
Influencern Kim Kardashian är en i raden av kändisar som påstås använda det schweitziska exklusiva märket La Prairies produkter.

LEDARE

Nytt år, nytt hår. Det har blivit dags för årets första besök hos frisören. Jag plockar på mig ett exemplar av modetidningen Damernas Värld att bläddra i.

Precis som många andra medelålders kvinnor har även jag ägnat tankar åt skönhetens förgänglighet. Blir därför intresserad när jag läser skönhetsredaktörens tips om en ansiktsolja som är allt hon har "drömt om".

Den beskrivs som makalös och att den omedelbart ger huden en sammetslyster.
Det kanske jag ska unna mig när vintern gjort ansiktet torrt och trist? Tar upp mobilen och googlar vad ansiktsoljan kostar. Undrar först om det verkligen kan stämma, är det svenska kronor eller har jag fått upp någon annan valuta?

Snyggast vinner

Det visar sig vara helt korrekt: en flaska med 20 milliliter av oljan kostar drygt 5 000 kronor. Influencern Kim Kardashian är en av många kändisar som påstås använda märket. Men sannolikt har den inte mycket bättre effekt än vanlig Nivea-kräm.

Mig veterligen är Damernas Värld ingen superexklusiv tidning.

Att tidningens skönhetsredaktör kan tipsa om en skönhetsprodukt utan att ens nämna att den är sjukt dyr ter sig obegripligt. Vilka sjuksyrror eller förskollärare kan köpa sånt?

Kanske går det att se som ett tecken i tiden.

Överallt matas vi med borgerliga ideal om nyrenoverade hem, lyxiga resor och vackra kroppar. Från tidig ålder lär sig barnen att bli betygsatta i sociala medier. Snyggast och populärast får flest hjärtan och högst status. Vi vuxna är inte mycket bättre, det visar den gånga höstens kulturdebatt med intellektuella kvinnor som sörjer åldrandet.

En vacker yta ger status, alldeles oavsett ålder. Det personliga varumärket har blivit en del av vardagen. Du är vad du äter, tränar, jobbar med, har för intressen, familj eller socialt liv.

Gängkriminellas statusjakt

I SVT:s program "Under kniven" berättar Erik Galli om hur han gjort skönhetsingrepp sedan han var 20 år gammal. I tio års tid vågar han inte berätta om dem för sina knegarföräldrar som älskar honom över allt annat.

Galli talar om att det finns en skam för att lägga sig under kniven av fåfänga. Men jag tror det också finns en klassdimension. Att sträva efter att se ut som den vackra överklassen är ett slags svek mot sina grundläggande ideal.

Få står fria från vår tids borgerliga indoktrinering, inte ens kultursidornas skarpaste tänkare. Inte heller förortsungarna som dras in i gängkriminalitet. Jakten på märkeskläder, dyra smycken och prylar blir för många ingången till att sälja droger och göra brott. Till slut måste krediten hos Klarna på något sätt betalas.

Att köpa en ansiktsolja för fem tusen beskrivs av Damernas Värld som en "drömpresent till sig själv". I en annan värld hade det beskrivits som ett perverterat, egoistiskt självbedrägeri. Men det får man väl inte säga längre utan att anklagas för att vara en ful och avundsjuk pk-häxa.

Av: 

Jonna Sima

Publisert:

LÄS VIDARE

Åh nej, inte ännu en generation börshajar

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.

Ja, tack!

ÄMNEN I ARTIKELN

Skönhet

Skönhetsideal

Privatekonomi

Jennifer Lopez

Klarna

Kulturdebatt

Brott