ÅSIKT

Tvära kast i Trollhättan

Foto: Det kommer att krävas massor av pengar och ett enormt tålamod för att göra Saab lönsamt.
LEDARE

På Vänersborgs tingsrätt har de i alla fall inte långtråkigt.
"Det är tvära kast här", säger Ingrid Lund som är registrator till TT.

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Naturligtvis handlar det om Saab, och att tala om tvära kast är verkligen ingen överdrift.
För bara en vecka sedan hade rekonstruktören Guy Lofalk givit upp allt hopp om företagets framtid. Ansökan om att avbryta rekonstruktionen hade lämnats in till tingsrätten, och förtroendet mellan Lofalk och Saabledningen var förbrukat.
Värre ändå var att det tycktes som också förtroendet mellan Saab och de kinesiska företagen Pang Da och Youngman hade nått ett bottenläge. Den affär som skulle rädda biltillverkaren såg ut att haverera.
I går hade Saabledningen inte kunnat presentera några argument för fortsatt rekonstruktion. De anställda väntade ännu en gång på att få sina löner, och tidningarna skrev om de generösa villkor Victor Muller beviljat sig själv som chef för det krisande företaget.

Kan fortfarande ha en framtid

Så, i dag, vaknar vi till beskedet att en affär med kineserna trots allt fortfarande kan vara möjlig. Parterna har skrivit en avsiktsförklaring som tycks gå ut på Pang Da och Youngman tar över hela Saab.
Vänersborgs tingsrätt som med all säkerhet skulle ha avbrutit rekonstruktionen har fått ett fax – bara en sådan sak – från Lofalk där han drar tillbaka sin begäran om att rekonstruktionen ska avbrytas.
Saab kan fortfarande ha en framtid, nu med kinesiska ägare.
Det är svårt att just nu säga vad den senaste överenskommelsen visar sig vara värd. Saabs svårigheter är fortfarande enorma. Fabriken har stått stilla i månader. Återförsäljare har inte fått några bilar, och underleverantörer har inte fått betalt.
Till sist har också en del av de anställda givit upp, och sökt sig till andra jobb.

Krävs tålamod

Nattens överenskommelse löser inga av dessa problem. Frågetecknen är fortfarande hur många som helst. Det återstår godkännande från myndigheter och aktieägare, och det kommer att krävas massor av pengar och ett enormt tålamod för att göra Saab lönsamt.
Men i bästa fall kan det arbetet i alla fall göras utan den sorts tvära kast som de anställda i Trollhättan tvingats leva med den senaste veckan.
Så bygger man nämligen inte bilar. Och så behandlar man inte människor.