Ledare

Ännu en chans för Trollhättan

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Foto: scanpix
LÄTTAD I går kom beskedet att affären om Saab mellan General Motors och Koenigsegg är på väg att bli klar. Paul Åkerlund, ordförande IF Metall, var lättad när han talade med pressen.

17 juni 2009. Det gick knappast att ta miste på Paul Åkerlunds lättnad. Den gick rakt igenom telegrammen från Trollhättan. Som ordförande för IF Metall på Saab har Åkerlund fått ta mycket skit under våren, inte minst för sin orubbliga tro på företagets framtid.

I går kunde han till sist berätta att en affär mellan GM och sportbilstillverkaren Koenigsegg är på väg att bli klar. Det är klart Åkerlund ­andades ut.

”Framför allt får alla anställda välbehövlig arbetsro efter alla spekulationer”, sa Åkerlund till Dagens ­Arbete.

Beroende av regeringen

Framtiden för Saab är naturligtvis fortfarande osäker. Frågor om finansieringen av budet återstår, liksom besked om de nya ägarnas framtidsplaner. GM:s rekonstruktion pågår, precis som förhandlingarna om Opels räddning.

Arbetet för att skapa en framtid för Trollhättan är dessutom beroende av den svenska regeringen, en regering som fram tills i går gjort sitt bästa för att tala illa om den svenska industrins anställda, produkter och framtid.

Gårdagens besked kan förhoppningsvis innebära en ändring, även om näringsminister Maud Olofsson var mycket avvaktande i sina kommentarer.

Dessutom står branschen inför ett teknikskifte. Framtidens Saab-bilar måste kunna köras på förnyelsebara bränslen, sannolikt el. Innan dess kommer det dock att behövas både renare, snålare och – inte minst – mer lönsamma bilar med bensin- och diselmotorer.

Kan utveckla Saab

Det saknas kort sagt inte hinder på vägen för Saabs anställda eller de blivande ägarna. Ändå går Paul Åkerlunds lättnad att förstå, och inte bara därför att det kan bli ett slut på spekulationerna. Koenigsegg kan nämligen vara en ägare med möjligheter att utveckla Saabs varumärke.

Historien vet att berätta om industriföretag som fått en nystart sedan de befriats från storkoncerner och tagits över av ägare som förstår produkten och marknaden.

Det bästa exemplet är kanske den amerikanska motorcykeltillverkaren Harley-Davidson som 1981 köptes loss från ett olyckligt årtionde i koncernen AMF.

Resultatet blev teknisk utveckling och ett av modern industrialisms mest framgångsrika varumärkesbyggen. Men framför allt med köer av köpare.

Saab med sin tradition från bilsport och som förnyare av bilbranschen är ett varumärke som i rätta händer skulle kunna återfå sin spänning och originalitet. Värden köpare kan vara beredda att betala för och som skapar lojalitet med ett bilmärke. Just därför kan det bli viktigt att Saabs blivande ägare drivs av ett genuint intresse för bilbranschen.

Det är för tidigt att ropa faran över för Saab, men företaget ser ut att få ännu en möjlighet. De anställda i Trollhättan har förtjänat den.

IP

ARTIKELN HANDLAR OM