ÅSIKT

Regeringen har bollen

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: Foto: ULF HÖJER
behöver stöd Antingen går Saab under eller så måste regeringen svika sin princip att staten aldrig får bli bilfabriks­ägare. Näringsminister Maud Olofsson sitter i en svår sits.

19 augusti 2009. På en punkt har regeringen varit konsekvent i bilkrisen. Alla, från statsminister Fredrik Reinfeldt till statssekreterare Jöran Hägglund, har med papegojors envishet upprepat att staten inte ska äga bilfabriker.

Det främsta argumentet har varit slående. Kompetensen saknas. Politiker – i alla fall de som regerar Sverige – kan inte tillverka bilar.

En självinsikt värd respekt.

Just därför är det en smula absurt att framtiden för Saab i Trollhättan nu ändå ligger i regeringens – eller mer exakt i Riksgäldens – händer. General Motors och Koenigsegg är överens om köpeskilling, skulder och sam­arbetet. Men det finns minst en faktor som ännu är öppen, pengarna för att utveckla framtidens bilar.

Affären kräver lån

Affären förutsätter att Saab, liksom konkurrenterna i andra länder, får låna pengar i Europeiska utvecklingsbanken och kanske också av svenska staten. Utvecklingsbanken kräver statliga garantier. Det blir nu Riksgälden som, på regeringens uppdrag, ska bedöma om Saabs affärsplaner håller för framtiden.

Lånet i Europeiska utvecklingsbanken är långt ifrån det enda hindret på vägen för Saab.

Bilbranschen är extremt tuff. Överkapacitet och en krypande insikt om hotet mot miljön har, om än undertryckt, funnits länge. Den nuvarande krisen har gjort problemen akuta, över hela världen.

Saab kommer med nya modeller

Saab är också en liten tillverkare som hade dålig lönsamhet redan före krisen och som dessutom är ett av de märken som tappat mest det senaste året. Osäkerhet om framtiden är inget försäljningsargument för bilar.

Samtidigt har Saab nu, för första gången på många år, nya och konkurrenskraftiga modeller på gång. Mycket tyder på att marknaden för personbilar kan vara på väg att vända och med en ny ledning finns förutsättningarna att profilera märket.

Det är uppenbarligen tillräckligt för GM och Koenigsegg. Frågan är om det räcker för Riksgälden och för regeringen.

Vill inte ta bolag i pant

Framtiden för personbildindustrin handlar nämligen inte bara om affärsplaner och marknadssegment. Den handlar också om politik.

Ska svenska skattebetalare ge ­garantier för Saabs – eller Volvo ­personvagnars – lån betyder det nämligen också att skattebetalarna tar ­bolagen i pant. Och precis det vill som sagt ­regeringen till varje pris undvika.

Nu tvingas Maud Olofsson bekänna färg. Kan de svenska bilfabrikerna räkna med samma politiska stöd som sina europeiska konkurrenter?

Eller föredrar regeringen att en svensk basindustri går under för principen att staten aldrig, under några omständigheter, får ta risken att bli bilfabriksägare?

IP