ÅSIKT

Arrogansen mot tågresenärerna

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
LEDARE

1 augusti 2008. Revolten mot SJ rullar vidare. I dag fortsätter Aftonbladet att avslöja det svenska tåghaveriet.

Ständiga förseningar, inställda tåg och strandsatta passagerare som inte får någon ersättning.

Arrogansen mot tågresenärerna blir extra tydlig när SJ:s högsta ledning, ordföranden Ulf Adelsohn och vd:n Jan Forsberg, anklagar dem för att vara fuskare. Det är därför SJ inte kan betala ut kontant ersättning. För att resenärerna kan fuska!

–?Utrymmet för fusk kändes uppenbart, säger Jan Forsberg.

–?Det finns faktiskt fängelser i landet, lägger Ulf Adelsohn till.

Underförstått: det finns bedragare i det här landet.

Ingen medkänsla

Ska vi beskriva lurendrejare i det här landet finns de på närmare hand, Ulf Adelsohn. De som lurade Nina Andersson att åka en omväg på 50 mil för att komma hem. Eller scouterna som blev sju timmar försenade till sitt läger. De fick sitta instängda på tåget i timmar utan vatten och mat. Utan information, utan medkänsla.

Vi är många som åkt tåg, Ulf Adelsohn. Som suttit i den stillastående vagnen och väntat och den enda tröst vi haft är en fyrkantig matlåda för 70 spänn och en tågvärd som stumt pekat mot mikrovågsugnen.

–?Värm den själv.

Satsa på ny räls

Det finns pendlare som räknar de dagar de kommer i tid till jobbet. En samhällsekonomisk beräkning av kostnaderna för SJ:s förseningar och inställda tåg slutar på mångmiljonbelopp.

Ulf Adelsohns kamrater i alliansregeringen skulle enkelt kunna styra över de pengarna till en satsning på ny järnvägsräls. Det är nämligen där knuten ligger. Den svenska järnvägstrafiken körs på överbelastade och illa underhållna spår. När SJ av ekonomiska skäl pressar in allt fler tåg på spåren uppstår till slut en trafikinfarkt. Antingen får man minska trafiken eller bygga fler järnvägsspår.

Gagnar miljön

I Spanien klarar det nya snabbtåget AVE sträckan Madrid-Barcelona på 2 timmar och 43 minuter. Det är klart att det spanska inrikesflyget börjar få problem med en sådan konkurrens. Av rena miljöskäl borde den svenska regeringen följa det spanska exemplet och investera i ökad spårkapacitet.

I väntan på den bör regeringen se över direktiven till SJ. Tågresenärerna måste stå i centrum. De ska ha kontant ersättning för sina förluster. De ska ha bättre och snabbare information om förseningar och inställda tåg samt ett vänligt bemötande.

Allra helst ska de komma fram.

EF