Romsons problem med svenska män

Publicerad:
Uppdaterad:

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Alla dessa bilar Frågan är om Socialdemokraterna och deras kamrater på Volvo tål effektiva miljöåtgärder.
Alla dessa bilar Frågan är om Socialdemokraterna och deras kamrater på Volvo tål effektiva miljöåtgärder.

Åsa Romson har hög svansföring. Hon vill att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland, men hon har ett problem med de svenska männen.

De väljer för stora bilar.

Kanske är det kompensation för andra brister, i vilket fall är det inte bra för klimatet. En ny undersökning från Europeiska miljöbyrån visar att svenskarna föredrar koldioxidbomber. De köper de tyngsta bilarna och på EU-listan över länder med minst utsläpp från nya bilar hamnar Sverige på 17:e plats. Vi hamnar någonstans mellan Cypern och Tjeckien trots att vi borde ha legat etta.

Med en sådan utveckling kommer Sverige aldrig att nå Åsa Romsons fossilfria mål.

Volvo

– Utvecklingen går stick i stäv med politikernas mål om en fossiloberoende fordonsflotta år 2030, konstaterar också Svante Axelsson, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Vi vet att en majoritet av bilarna köps av män. De registreras på män och det är också de som oftast sitter bakom ratten. Om Sverige ska nå sitt mål är det alltså männen som måste ändra sitt köpmönster, från stora suvar till små och smarta elbilar.

I veckan höll Åsa Romson en presskonferens om fossilfria transporter och resor. Den innehöll egentligen inga nya åtgärder för att få ner utsläppen. Svante Axelsson saknar effektiva styrmedel, men frågan är om Socialdemokraterna och deras kamrater på Volvo tål sådana åtgärder.

Tjänstebilar

Det krävs till exempel mod för att ändra på systemet med förmånsbilar. 25 procent av alla nya bilar som köps är tjänstebilar. Eftersom de snabbt säljs vidare består den svenska bilparken till stor del av begagnade tjänstebilar. Och en tjänstebil är en känslobil, den ska markera din makt och viktighet och därmed är det få som väljer litet och fossilsnålt.

Eftersom förmånsbilarna skattesubventioneras borde regeringen kunna ställa krav på så låga utsläpp som möjligt.

Gynnar bilister

Reseavdraget är en annan känslig fråga. Man kan tro att det utnyttjas av människor som bor långt ut på landet, men faktum är att de flesta som drar av för sina arbetsresor bor runt Stockholm. Avdraget gynnar bilisterna - männen i sina stora bilar - medan kvinnorna som tar tåget får betala full biljett.

Regeringen måste satsa på järnvägen och dess resenärer. Den måste bejaka nya och moderna bilar. Teslas grundare Elon Musk vill öppna en ny bilfabrik i Europa och Frankrike har redan erbjudit sig att bygga om ett gammalt kärnkraftverk.

Gubbiga regler

– Den som vågar vinner, säger den franska energiministern Ségolène Royal.

Så är det. Om Sverige ska vinna fossilkampen krävs det mod och modernitet. Tesla borde bygga i billandet Sverige, vi borde ha flest laddningsstolpar i hela EU och inte gamla gubbiga regler som bekräftar en svunnen manlighet.

Eva Franchell

Publicerad:

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.

ÄMNEN I ARTIKELN