Så blev Facebook Trumps bästa vän

Ville avskräcka afroamerikaner från att rösta

Av: Anders Lindberg

Publicerad:
Uppdaterad:

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Donald Trump
Foto: SUSAN WALSH
Donald Trump

Affärstidningen Bloomberg Buissnessweek rörde upp en del känslor när de i mitten av september hade en tecknad bild av Facebooks grundare Mark Zuckerberg på framsidan.

Iklädd en Make America Great Again-keps.

Bloomberg Buissnessweek hävdade, i korthet, att Facebook behöver Donald Trump mer än han behöver dem. Och att Mark Zuckerbergs tolkning av "yttrandefrihet" på nätet mest handlar om att försvara presidenten och en affärsmodell där lögner, hat och kränkningar ger klick och intäkter.

Taskigt tyckte många.

Foto: Faksimil Bloomberg

Dataläcka

I går kunde dock brittiska Channel 4 avslöja hur just Facebook varit ett viktigt instrument för Trumpkampanjen för att få afroamerikaner och andra minoriteter att inte rösta i valet 2016.

Källan är en gigantisk dataläcka från Trumpkampanjen själv som Channel 4 tagit del av. Den innehåller kartläggningar av nästan 200 miljoner amerikanska väljare. Enligt ett sinnrikt system och med data från människors Facebookprofiler har väljarna kategoriserats i olika grupper.

I vissa fall är det mer troligt att de ska rösta på Trump, dessa väljare ska kampanjen få iväg till vallokalerna. I andra fall är det mindre troligt.

3,5 miljoner afroamerikanska väljare är kategoriserade som "Deterrence", alltså "avskräckning". Dessa väljare ska till varje pris fås att inte rösta. Svart på vitt alltså, om uttrycket tillåts.

Angriper förtidsröstning

Det är exakt denna strategi som Donald Trump nu försöker igen, med angrepp på förtidsröstningen i Coronatider. Han vet att demokratiska väljare oftare förtidsröstar, alltså vill han fuska bort deras röster.

Skillnaden mot 2016 är att Trump då inte var president. Hans "avskräckning" var begränsad till propaganda och desinformation, ofta på just sociala medier. I dag har han betydligt större möjligheter.

Facebooks roll 2016 är känd sedan tidigare. Företaget Cambridge Analytica bistod både Brexit-kampanjen och Trump-kampanjen med avancerade analyser av väljardata hämtade från Facebook.

Kan ha avgjort valet

Eftersom marginalerna var små påverkades sannolikt resultatet. Andelen afroamerikanska väljare minskade också mycket riktigt så avskräckningskampanjen ser ut att ha fungerat.

Utan Facebook hade inget av detta varit möjligt. Och trots detta har sociala medier-jätten aldrig fullt ut lagt korten på bordet efter 2016. Frågan måste därför ställas: kan samma sak hända igen?

I natt hölls den första presidentvalsdebatten mellan Donald Trump och Joe Biden. Nu börjar allvaret.

Vilken keps Mark Zuckerberg tar på sig de kommande veckorna kommer att spela en större roll än många kanske tror.

***

Chatta med Anders Lindberg. Chatten öppnar 09:00 men du kan ställa dina frågor redan nu

Laddar Live Upplevelse
Publicerad:

LÄS VIDARE

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.