Mejla

Pernilla Ericson

Djurplågarna i Bregottfabriken

Arlas ”Ett enskilt fall”-försvar håller inte

Publicerad:
Uppdaterad:

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Arkivbild Arla-produkt.
Foto: Emma-Sofia Olsson/SvD/TT
Arkivbild Arla-produkt.

“En enskild bonde ska inte diskuteras i media.”
Så löd mejeriföretaget Arlas försvar, efter Uppdrag gransknings avslöjande i januari.

Då chockades tittarna av bilderna från Arla-gården i Hälsingland, av vanvården som pågått där. Utsvultna kor, djur som vadade i sin egen avföring. Ett enskilt fall, underströk Arla.

Heléne Gunnarson, vice ordförande på Arla, ryckte ut i debattartiklar. “Vi har i vårt kvalitets- och djuromsorgsprogram Arlagården mer omfattande krav på djuromsorgen än de svenska lagreglerna. Det görs kontroller regelbundet på gårdarna, från Arlas sida och från länsstyrelserna”, skrev hon hos Landlantbruk.se.
Men hur var det egentligen med de regelbundna kontrollerna?

I “Arlagården – fortsättningen”, som sändes på onsdagen, hade det enskilda fallet vuxit. 210 gårdar bröt mot djurskyddslagen i fjol – 38 av dem levererar mjölk till Arla. Offentliga handlingar som Uppdrag granskning begärt ut, vilket också hade varit möjligt för Arla.

Dömd för djurplågeri

Bland uppgifterna märks en djurägare som är dömd för djurplågeri, en som fått djurförbud och en som står åtalad för djurplågeri.
“Vårt kvalitetssystem har signifikant brustit”, medger Arlas vd Patrik Hansson.
Arla har varit i hetluften de senaste åren.

Arla Foods prispolitik har fått stenhård kritik av Sveriges mjölkbönder. Orättvist fördelad betalning har lyfts fram som ett viktigt skäl till att många mjölkbönder tvingats lägga ner produktionen. 6 av 10 bönder ville lämna mejerijätten 2015, visade interna undersökningar. Bristande demokrati var ett av de stora problemen.
Därtill har Arlas mjölkproduktion hamnat under lupp i klimatdebatten.

Mejerijätten har enkelt inte råd med fler misstag.

Idyllisk bild i reklamen

Men Arla har hela tiden kunnat stoltsera med produkter från svensk djurhållning, där kossorna har harmoniska, lyckliga liv. Arlas Bregott-reklam byggde på det. Viftande kosvansar och blöta mular på grönskande ängar, till tonerna av spelemansfioler. “Klassfoto i Bregottfabriken.”
Inte en djurplågare så långt ögat når.
Visst är djurhållningen bättre i Sverige än i många andra länder. Men fallen vid avslöjanden om vanvård blir bråddjupa, och lär få kunderna att vända sig bort.
Arla måste börja leva upp till det kontrollsystem de skryter om.

Reporter: Pernilla Ericson

Publicerad: