ÅSIKT

Saab vågar

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
LEDARE

Volvovägen leder raka vägen fram till övre verkstaden i Olofström. En jättelik fabriksbyggnad, typisk för de senaste 50 årens industriarkitektur.

I början av sommaren tog Göran Johnsson, den förre Metallordföranden och bilplåtslagaren, en omväg för att visa mig fabriken och berätta en historia.

– Jag minns ett styrelsemöte i slutet av 1970-talet. Det handlade om utvecklingen av en ny bilmodell, och egentligen innebar det en alldeles för stor risk.

Med dagens kvartalskalkyler hade det knappast blivit någon investering. Men det handlade samtidigt om Volvos framtid som biltillverkare, och styrelsen bestämde sig för att ta risken.

Resultatet blev Volvos 740/760-serie. Resultatet blev också en enorm framgång, massor av sålda bilar och massor av arbete, i Olofström och i Göteborg. Dessutom finns Volvo kvar som biltillverkare.

Jag tänker på den där historien i dag när löpsedlar och förstasidor handlar om Saab. Affären mellan GM och Spyker innebär naturligtvis inga garantier för framgångar eller jobb. Sådant försvann ur bilbranschen med Trabanten.

Men affären betyder att det finns en ägare som är beredd att ta en risk. Och att hängivenheten, kreativiteten och kampandan i Trollhättan får en chans att skapa nya, miljövänliga och säkra modeller av Saab. Och välfärd för Sverige.

Om det är en sak kampen för Saab visat är det att fabriken på Stallbacka långt ifrån bara är det ”varumärke i en varumärkesportfölj” som statsministern talat om. Tvärtom har inte minst de anställda visat hur komplex industri­produktionen faktiskt är.

De fackliga representanterna för ingenjörer, tjänstemän och arbetare har alla stått sida vid sida med företags­ledningen.

Biltillverkningen står inför gigantiska förändringar.

Anpassningen till nya, miljövänliga bränslen. Förskjutningen av världsekonomin och allt större investeringskostnader. Det saknas sannerligen inte utmaningar.

En liten nischtillverkare som Saab kommer att behöva samarbeta med andra, men det gäller hela branschen.

Det är klart att det finns risker, och det har sannerligen inte saknats personer som varit villiga att påpeka dem under de senaste månaderna.

Men också möjligheter, eftersom några trots alla kvartalskalkyler vågar.

avIngvar Persson

ARTIKELN HANDLAR OM