ÅSIKT

Bekvämt med taxi när väljarna betalar

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN
LEDARE

Det tycks inte bli någon moderatregering men politikutvecklingen i landets ledande högerparti har inte avstannat för det. I veckan har det berättats att den moderate riksdagsledamoten Edward Riedl föreslagit att taxiresor ska omfattas av rut-avdraget.

– Som jag ser det så är taxi en del av kollektivtrafiken i Sverige och man behöver både satsa på taxi, flyg och den övriga kollektivtrafiken, säger Riedl i en intervju med ETC.

Tas från de fattiga, ges till de rika

Tja, man kan ju för all del del se taxi som en del av kollektivtrafiken men rut-avdraget finansieras på ett helt annat sätt än kollektivtrafiken. Fakturamodellen för rut-avdraget innebär att Skatteverket står för en stor del av räkningen. Pengar som redan betalats in i skatt går sedan till folk som vill ha städat hemma eller ha sina fruktträd beskurna.

Och för att över huvud taget få göra rut-avdrag måste man ha en viss inkomst, eftersom det är ett skatteavdrag. Folk med låga inkomster har ingen chans att få fullt avdrag. För att få det måste man tjäna ungefär 220 000 om året. Däremot får alla vara med och betala för avdragen, som enligt moderaten Riedl alltså ska omfatta folks taxikvitton.

Riedl i gott sällskap

En annan moderat som har varma känslor för taxiresor är Ulf Kristersson.

Strax innan han blev partiledare för Moderaterna i fjol avslöjade TV4 att Kristersson är en mycket flitig taxiresenär. Under två år hade han åkt för 113 000 kronor, vad det verkar ofta i strid mot riksdagens regler. Under de granskade åren hade Kristersson tagit taxi hela 668 gånger, trots att det i alla fall utom tre fanns möjlighet att åka kollektivt.

Resan riksdagsledamot Kristersson ofta gjorde var mellan övernattningslägenheten vid Rådhuset på Kungsholmen och riksdagshuset i Gamla stan. Det är en bussresa på elva minuter eller en tunnelbaneresa på tre minuter. Kristersson tog också gärna en droska från riksdagen till Stockholms centralstation. Det är en promenad på 10 minuter.

”Jag åker också kollektivt ganska mycket förstås. Och det ser inte ni på reseräkningarna”, sa Kristersson när han fick frågor om sitt resande.

”Jo, vi ser att du har ett SL-kort och att det inte är många resor på det”, svarade TV4:s journalist.

”Jaha de sträckorna går jag i så fall”, sa Kristersson utan att darra på manschetten.

Kampen är inte över

Det är förstås bekvämt att åka taxi, särskilt om någon annan betalar. Det har både Ulf Kristersson och Edward Riedl förstått. Men om det blir billigare att åka taxi – vilket trots allt skulle bli effekten av Riedls förslag – så förstår man ju att Kristersson vill åka statsrådsbil. Status är trots allt något relativt.

ARTIKELN HANDLAR OM