Mejla

Ingvar Persson

En bro för mycket för Mälarsjöfarten

Moderna transporter kräver ännu mera pengar

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Hjulstabron mellan Enköping och Strängnäs.
Hjulstabron mellan Enköping och Strängnäs.

LEDARE

I våras presenterade regeringen notan för de planerade satsningarna på vägar och järnvägar. Infrastrukturminister Tomas Eneroth talade om den största satsningen någonsin. Mellan 2022 och 2033 ska det byggas och underhållas för nästan 800 miljarder kronor.

Ofattbart mycket pengar. Problemet är att det ändå inte kommer att räcka.

I början av december redovisade Trafikverket hur man tycker att pengarna ska användas. Vilka vägar som kan breddas, vilka järnvägar som kan byggas och vilka broar som ska rustas. Men det betyder också att man pekar ut vilka satsningar pengarna inte räcker till.

Farliga vägar och försenade tåg

Runt om i landet har det skapat förbittrade debatter om farliga vägar som kommer att fortsätta att vara farliga och järnvägslinjer där standarden fortsätter att vara alldeles för dålig. Befolkningen i Särna och Idre har till exempel protesterat mot skicket på den smala vägen mot turistanläggningarna i norra Dalarna.

I veckan berättade Sveriges Radio att inte heller svängbron över Hjulstafjärden mellan Strängnäs och Enköping inte finns med i förslaget. Och det trots att Trafikverket har planer för en ny bro färdiga och trots att den gamla bron från 1953 behöver renoveras.

Det verkliga problemet är dock ett annat. Bron skapar en flaskhals för fartygstrafiken på Mälaren. Konstruktionen begränsar storleken på båtar som kan gå till exempelvis hamnarna Västerås och Köping. I praktiken gör det att mycket gods som skulle kunna skeppas direkt till industrierna i Mellansverige antingen måste lastas om till mindre båtar eller köras på lastbil.

Inte klimatsmart

Det är inte klimatsmart, och det är inte ett smart sätt att göra affärer.
Hamnarna kring Mälaren har investerat för att kunna ta emot större fartyg, eftersom planerna på en ny bro funnits länge. Nu finns risken att de pengarna är kastade i sjön, och uttrycket tillåts.

Det duger inte. Under mycket lång tid har det gjorts alldeles för små satsningar på infrastruktur i Sverige. Allt kommer inte att kunna tas igen på en gång. Men det kan inte vara så att brist på pengar stoppar nödvändiga satsningar som ombyggnaden av en bro och därmed sätter stopp för ett effektivare och mer klimatsmart sätt att sköta våra transporter.

Den nye finansministern Mikael Damberg får helt enkelt plocka fram pengarna.

Av: 

Ingvar Persson

Publisert:

LÄS VIDARE

När det är vägarnas tur är pengarna slut

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.

Ja, tack!

ÄMNEN I ARTIKELN

Infrastrukturpolitik

Mikael Damberg

Infrastruktur

Tomas Eneroth

Trafikverket

Mälaren