Mejla

Eva Franchell

Nej, Greta Thunberg kan inte rädda världen

Det är politiska ledare som äventyrar vår framtid

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Foto: AP TT NYHETSBYRÅN
Greta Thunberg

Det är black friday. Det är i dag vi ska shoppa loss så att butikernas röda siffror blir till svart guld.

Mejlen svämmar över av erbjudanden om extrapris på kylskåp, ylletröjor och bubbelbad. Miljömoralisterna gillar inte black friday och det är klart att vi inte ska köpa mer än vi behöver.

Men om jag faktiskt fryser är det helt okej att köpa en billig ylletröja. En vanlig människa kan inte ta hela ansvaret för klimatet.

Inte ens Greta Thunberg kan ensam rädda världen.

Jag kan sitta som förhäxad och följa Gretas färd över Atlanten

Just nu är hon på väg mot klimatmötet i Madrid. Jag kan sitta som förhäxad och följa Gretas färd över Atlanten. I realtid ser jag båten La Vagabonde som en röd liten prick mellan stormbyarna. Jag översätter knop till sekundmeter och räknar ut att det bör blåsa ungefär 13 sekundmeter där hon befinner sig just nu.

Det är inte så farligt. En vanlig kuling skulle väl en sjöman ha uttryckt det.
Nu när vi vant oss att flyga över haven är det få som förstår hur höga vågorna ändå kan gå på Atlanten. Jag är ingen expert, men min pappa var sjökapten och när jag var liten visade han mig bilder på vågor höga som flervåningshus.

Jag hoppas att Greta inte varit alltför sjösjuk. Man brukar vänja sig vid sjön och nu är hon nästan framme vid Europas kust och sedan återstår bara en tågresa till Madrid.

Mötet varar ända till Lucia så det är ingen stress

FN:s klimatmöte COP 25 börjar redan på måndag, men mötet varar ända till Lucia så det är ingen stress. Mötena brukar inte hetta till förrän i slutet och även om Greta Thunbergs ankomst kommer att få en stor symbolisk betydelse borde hennes budskap redan ha gått fram.

Världens ledare måste lyssna på forskarna.

Hon lägger ansvaret där det hör hemma. Klimatfrågan kan aldrig förminskas till en fråga om ett köp av en billig tröja. Det är världens politiska ledare som måste agera och det gäller såväl Xi Jinping som Donald Trump och vår egen Stefan Löfven.

Trots alla larmrapporter verkar de äldre männen ha lite svårt att fatta. I fjol uppmättes rekordhöga halter av växthusgaser i atmosfären. Halten koldioxid har inte varit så hög på miljontals år.

Vi har bara tio år på oss att få ner de globala utsläppen. De måste ner med sju procent om året, konstaterar FN:s miljöprogram, Unep. Om vi fortsätter som i dag kommer värmen att öka med mer än tre grader.

Så varm har inte jorden varit på fem miljoner år.

Klimatmötet i Madrid kommer att handla om hur världens ledare kan höja sina ambitioner och snabba på omställningen. Det går för långsamt just nu.

Det handlar om industrin som står för en tredjedel av de globala utsläppen. Det handlar om transporterna som står för fyrtio procent av utsläppen i Sverige. Utsläppen från den svenska biltrafiken minskar inte. Utsläppen från fartygen ökar precis som utsläppen från flyget som faktiskt ökat med hela 70 procent sedan 1990.

Så vad gör då Stefan Löfven? Jo, han tar regeringsplanet från Bromma och funderar på att bygga ut Arlanda. Men hallå!

Ibland känns det som att ropa i öknen.

Jag förstår att Greta Thunberg fortsätter att strejka och lifta kors och tvärs över Atlanten. Hon måste väcka uppmärksamhet. Väcka de som fortfarande sover. Varken flygplatser eller motorvägar kan byggas som förr.
Var det förresten någon som noterade att Förbifart Stockholm försenas med fyra år? Först 2030 kommer en av världens längsta sexfiliga motorvägstunnlar att stå klar. Det är ungefär samtidigt som världens utsläpp ska vara mer än halverade.

Förbifarten kommer att bli över tre miljarder dyrare än beräknat. Slutsumman hamnar på närmare 38 miljarder kronor, så kom inte och säg att det inte läggs pengar på Stockholm.
Frågan är bara om det är en motorvägstunnel vi behöver mest just nu?
Och du ska inte ha dåligt samvete för black friday, det är okej att köpa en tröja.

Det är våra politiska ledare som slösar med pengarna och äventyrar hela vår framtid.

avEva Franchell

ARTIKELN HANDLAR OM