ÅSIKT

Högern står inte längre för frihet

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: Astrid Amtén/Försvarsmakten
Faksimil från Försvarsmakten på Instagram

Varför vill högern bestämma hur andra människor ska klä sig, äta och utöva sin religion?

Antagligen visste Försvarsmakten mycket väl vad de gjorde på Instagram i förrgår. "I helgen hade Fjärde sjöstridsflottiljen och Amfibieregementet Amf1 en prova-på-helg för kvinnor. Vill du också prova på hur det är att vara en del av Försvarsmakten?" skrev de och bifogade en serie bilder på kvinnor som åkte stridsbåt, klättrade i hinderbana och släpade runt på militär utrustning. En av dem bar slöja.

Debatten som följde var ganska underhållande där Försvarsmakten med en ängels tålamod förklarade för arga nättroll att det enda krav som finns på religiösa symboler är att de ska vara brandsäkra. Slöja är helt okej, så länge du kan lösa dina militära uppgifter.

För inte så länge sedan förstördes en av Gävle kommuns digitala reklamskyltar efter att den publicerat en bild på en kvinnlig lärare klädd i slöja som hälsade besökare välkomna till staden. Läraren hade röstats fram av elever eftersom hon trotsat cancer men bilden väckte den vanliga debatten. Dessförinnan var det bråk i Riksidrottsförbundet för att de publicerat en bild av en idrottare i slöja.

Hur kan andra människors kläder engagera så mycket?

Slöjförbud i grundskolan

Svaret är att Islam har blivit politiskt sprängstoff överallt i det offentliga samtalet. I Växjö ville Moderaterna hindra ett tre minuter långt muslimskt böneutrop varje fredag och den Moderate debattören Ann Heberlein skrev nyligen i Svenska dagbladet att slöjan ”sexualiserar” barn. Hon argumenterar för ett förbud i grundskolan. Kristdemokraterna har krävt ett nationellt förbud mot böneutrop.

– Kyrkklockan har en naturlig särställning i Sverige av tradition och är en del av vårt kulturarv, något som markerar högtider. Böneutropet har som syfte att proklamera en religions andliga makt över ett bostadsområde. Det är två vitt skilda saker, sa Ebba Busch Thor (KD) till Ekot i våras.

Och högern vill inte bara påverka kläder och gudstjänster. I Sölvesborg, där SD, M och KD styr var en av de första åtgärderna att förbjuda vad de kallar ”ritualslaktat” kött i skolan, alltså kött som slaktats enligt judisk eller muslimsk sed.

DDR-Sverige

Varför vill högern bestämma hur andra människor ska klä sig, äta och hur de ska utöva sin religion? Var det inte sådan likriktning 80- och 90-talets borgerlighet kallade DDR-Sverige och gjorde allt för att bryta upp från?

Svaret är inte helt enkelt. Men en ledtråd är nog att balansen inom borgerligheten skiftar från liberala till konservativa idéer och att konservatismen har starka antiindividualistiska drag. För vårt land är detta något relativt nytt. En av de saker som skiljer svensk från europeisk höger är att vi saknar den typ av religiösa massrörelser som de stora kristdemokratiska partierna på kontinenten vilar på. Sverige är istället unikt individualistiskt och sekulärt, inte bara i Europa utan i hela världen. Men nu verkar allt fler kollektivistiska idéer vinna gehör.

Kollektivistiska idéer

Kanske är det även en konsekvens av att högern tar upp allt fler idéer från den växande nationalismen. Ingenting är så kollektivistiskt kvävande som idén om den rena nationen. Idéhistoriskt brukar dessa tankar även få sällskap av en ålderdomlig syn på kvinnors roll och en konservativ uppfattning om ”god kultur”. Det känns både osvenskt och mossigt.

Om högern allt mer vill lägga sig i folks kläder, matvanor och religion, vem ska då vara bärare av den individuella friheten i svensk politik? Vem ska argumentera för rätten att göra som man vill så länge man inte skadar andra?

Någon borde berätta för Ebba Busch Thor att kyrkklockor inte alls har någon "naturlig” särställning eftersom kultur inte är ”naturlig” utan skapad av människor. Vi blev trots allt lyckligare när vi lämnade "DDR-Sveriges" alla pekpinnar bakom oss.

avAnders Lindberg

ARTIKELN HANDLAR OM