ÅSIKT

Vem är SJ till för?

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: SJ ska spara en miljard och stoppar nattåget mellan Malmö och Stockholm.
LEDARE

Vill du skapa dålig stämning under kvällens middag? Prata då om SJ. Få andra bolag har sådan förmåga att förstöra ett fredagsmys. Förtroendebarometern 2013 visar att bolaget hamnar i botten hos allmänhetens förtroende.

Det kanske inte är så konstigt.

Nattåget stoppas

I dagarna meddelade SJ att man kommer att hårdbanta för att spara en miljard på tre år. Dessutom riskerar mer än var tionde anställd att bli uppsagd.

Samtidigt fick resenärerna beskedet att nattåget mellan Malmö och Stockholm kommer att stoppas. I mars 2014 går sista nattfärden mellan södra Sverige och huvudstaden.

Orsak? Det är inte lönsamt att köra.

Trots att SJ:s tredje kvartalsredovisning för 2013 visar en vinst på 284 miljoner kronor måste bolaget tänka i större lönsamhet. Varför?

Experimentet har spårat ur

I slutet av 1980-talet trodde politikerna att en ökad konkurrens på rälsen skulle öka effektiviteten, pressa priset och öka kvaliteten. Sedan dess har SJ styckats upp och bolagiserats i olika omgångar. Och experimentverkstaden har spårat ur. Underhåll på spåren, persontrafiken och trafikledningen sköts av helt olika aktörer.

När det för ett antal år sedan blev fritt fram för vem som helst att köra tåg på de lönsamma sträckorna har konkurrensen hårdnat ytterligare. I dagsläget svarar SJ endast för 40 procent av persontrafiken i landet.

Alltså. För att SJ ska överleva på karusellmarknaden måste de tjäna pengar. Därför kan de mycket väl ställa in ytterligare sträckor framöver som de finner olönsamma.  

"Affärsmässigt och kommersiellt"

På deras hemsida står det att målsättning är att agerar "affärsmässigt och kommersiellt".

För en månad sen spårade ett godståg ur vid Södra station i Stockholm och kraschade in i en pelare. Hade tåget spårat ur åt andra hållet hade det kunnat få allvarliga konsekvenser. Nu skadades inga människor som tur var. Men flera frågor väcktes till liv. Varför är underhållet av rälsen så usel? Varför finns det inte ett enhetligt system? Vem bär helhetsansvaret?

Tåg är en gemensam angelägenhet. Vi behöver tågen för att resa till och från jobbet. Vi behöver resandet för att utveckla Sverige. Tågen är dessutom framtidens färdmedel och det hittills mest miljövänliga alternativet. 

Till Sydsvenskan säger SJ:s vd Crister Fritzson – Vi tittar på alla våra kostnader för att skapa en mer konkurrenskraftig organisation.

Frågan är bara för vem ska den där organisationen vara till för?

ARTIKELN HANDLAR OM