Volvo en ren dröm för Ford

Publicerad:
Uppdaterad:

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Den rena bilmotorn. Blir det nästa strategiska utvecklingssatsning som Ford lägger i Göteborg. Volvo är Fords guldägg.
Foto: MATTIAS CARLSSON
Den rena bilmotorn. Blir det nästa strategiska utvecklingssatsning som Ford lägger i Göteborg. Volvo är Fords guldägg.

Vi drömmer alla om ren luft, blåa sjöar och gröna skogar. Men i ett samhälle där bilen är en nödvändighet och stadsjeeparna en statuspryl går miljödrömmen ofta upp i avgasrök.

Den rena bilmotorn har länge stått på dagordningen. En del har hänt – men inte allt.

När två så skilda storheter som Fordchefen Bill Ford och Göran Persson träffades i höstas diskuterade de om en avgassnål motor var möjlig att forska fram vid ett nytt miljötekniskt centrum i Göteborg.

Volvo personvagnar, som ägs av Ford, ska tillsammans med näringsdepartementet och Vinnova snabbutreda vilken forskning och spjutspetsteknik som krävs. Målet är att strypa avgaser som föder växthuseffekten och rensa bort de partiklar som orsakar cancer.

Volvo hoppas att resultatet ska leda till både ett hybridfordon och renare dieselmotorer. Redan nu planeras en investering på cirka 700 miljoner kronor i motorfabriken i Skövde. Där tillverkar Volvo personvagnar nära en halv miljon bilmotorer om året.

I en tid när många svenska företagsledare tror att företagsflykt är framtiden har Bill Ford imponerats av effektiviteten i den svenska samarbetsmodellen mellan företag, samhället och fack.

Bill Ford sägs vara en miljömedveten affärsman som inser att en verkligt ren motor blir en framtida konkurrensfördel. Göran Persson måste bevisa att talet om ett grönt folkhem är mer än slagord.

Fordkoncernen har ägt Volvo personvagnar i nära sju år. Den svenska fabriken är ett guldägg för Ford. Den har varit den vinstgivande enheten när övriga bilfabriker knäar. Volvo har levererat vad man lovat. Sånt imponerar i amerikansk företagskultur.

Priset har varit en uppskruvad arbetstakt. I Torslanda tillverkas 190000 bilar om året. Målet är 230000. Stadsjeepen som från början skulle göras i 50000 exemplar om året är på väg nå 100000-nivån.

Produktiviteten har pressats upp. Det har skapat frustration bland anställda som vill att det tredje skiftet Volvo talat om förverkligas som en avlastning.

Volvos vinst har fått Ford att styra över strategisk utveckling till Sverige. Varje år satsas 10–14 miljarder kronor i fabriker och utveckling av nya modeller här.

Den säkerhetsavdelning som gamla Volvo beslutade om har av Ford upphöjts att omfatta alla modeller i Europa.

Forskningen kring och satsningen på telematiken – bilarnas dator- och finmaskiga kommunikationssystem – har för hela Fordkoncernen förlagts till Hisingens norra älvstrand.

Nästa satsning kan bli att Göteborg ges instrument att forska fram den rena bilmotor världen ropar efter. Ford har upptäckt en utveckling och drivkraft i svensk produktion som tycks vara en blind fläck för de svenska utflyttardirektörerna.

RJ

Publicerad:

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.