ÅSIKT

Stora grupper är skräp för barn och personal

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: JONAS EKSTRÖMER / TT / TT NYHETSBYRÅN
LEDARE

Färre barn i förskolegrupperna. Det var ett socialdemokratiskt vallöfte inför det förra riksdagsvalet. För tre år sedan återinförde Skolverket ett riktmärke om att max 15 barn ska gå i storbarnsgrupperna och max 12 barn i småbarnsgrupperna.

Fortfarande för stort

Regeringen Löfven sköt till pengar, så kallade stimulansbidrag, som kommuner och privata förskolor kunde ansöka om för att få ner storleken på grupperna.
Hur har det gått? Sju av tio kommuner har fortfarande för många barn i barngrupperna i förskolan visar en granskning som Kommunalarbetaren har gjort. Tidningen har också berättat att många kommuner helt struntar i rekommendationerna, trots att de tar del av extrapengarna till minskade barngrupper.

En granskning i Lärarnas Tidning visar att var fjärde kommun inte har någon målsättning att få ner grupperna till myndighetens rekommendation. 34 av landets kommuner inte ens ansökt om bidraget.

All forskning visar att små barn mår bäst i små förskolegrupper. Mindre grupper med få förskollärare är bättre än många förskollärare och stora barngrupper, konstaterar forskare vid Göteborgs universitet som jämfört 700 förskolor i 46 kommuner. Det här var också ett viktigt argument när Skolverket satte sina riktmärken var det för att små barn lider av att behöva hantera för många mänskliga relationer.

För personalen är stora barngrupper också ett problem. För barnskötare och förskollärare innebär gruppstorlekarna en arbetsvardag där det nästan blir omöjligt att hinna med varje barn.

– De blir ofta blöta när de ska tvätta sig för vi hinner inte med och då får vi byta kläder också. Det gäller att ha en strategi för i vilken ordning vi lägger ut dem. De som har svårt att somna lägger vi sist så de inte stör de andra.
Så säger barnskötaren Therése Hermansson i Kommunalarbetaren. Hon jobbar på förskolan Hallängen i Nynäshamn, kommunen som har störst barngrupper i hela landet.

En förklaring till att grupperna inte krymper är att det finns för få lokaler att ha förskoleverksamhet i. Den kommunala snålheten kan komma att stå vårt samhälle dyrt.

Förskola mot klassamhället

I en forskningsöversikt som docent Sven Bremberg sammanställt av internationella studier visar det sig att barn som går i förskola lyckas bättre i skolan – både vad det gäller resultat, prestationer och social anpassning.
Den danske välfärdsforskargurun Gøsta Esping-Andersen menar till och med att en bra förskola är viktigare än en bra skola om man vill utjämna livschanser och möjliggöra klassresor. Bra förskolor som är tillgängliga för alla är det allra bästa sättet att ge alla barn samma livschanser.

En bra förskola förbättrar odds och bryter mönster. En mindre bra förskola - med stora barngrupper, för små lokaler och för lite personal - gör det inte.
Nu meddelar utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) att regeringen kan komma att gå fram med lagstiftning för att tvinga ner storleken på barngrupperna.
Det är utmärkt. Kommunerna fick en ärlig chans.

ARTIKELN HANDLAR OM