ÅSIKT

Världens slöaste höghastighetståg

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: Paul Wallander/Aftonbladet
LEDARE

Socialdemokraterna och Miljöpartiet är överens. Se där, en mening som allt mer sällan skrivs om de två regeringspartierna men nu har det alltså hänt. Och det handlar om något så viktigt som de stambanor för höghastighetståg som den så kallade Sverigeförhandlingen föreslagit.

Det är ingen liten sak.

Hösten 2017 var Sverigeförhandlingen om en höghastighetsbana mellan våra största städer färdig. Kommunerna längs stambanorna lovade bostäder och annan infrastruktur för att få de jättesnabba tågen. Restiderna mellan jobb och hem skulle kortas, Sverige förtätas och industrins leveranser skulle komma fram i tid.

Men det har varit lite dunkelt om snabbtågen verkligen blir snabbtåg.

Enligt Svenska Dagbladet har S velat sänka maxfarten på Ostlänken och höghastighetsjärnvägen. Det vore att kväva hela idén utan att säga det rakt ut.

Det finns fortfarande skäl att oroa sig. I den nya kompromissen skjuts bygget framåt och kommer inte vara färdigt 2035 som det var tänkt. Man sätter ett kostnadstak som är lägre än de 230 miljarder man tidigare talat om.

Var taket ligger vill inte infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) berätta. Hur snabbt tågen ska gå får vi inte heller veta. Vilka pengar som ska gå till bygget är också hemligt, men enligt uppgifter till Aftonbladet ska snabbtågen finansieras genom att överskottsmålet sänks. Allt för att slippa ta lån.

Det är för knasigt. Vilken nytta gör en halvfärdig järnväg?
En lånefinansiering kan korta byggtiden och låta framtida tågresenärer vara med och bära kostnaden för projektet.

I dag kan staten dessutom på lång tid låna till mycket låg ränta. Men icke.
I måndags presenterade finansminister Magdalena Andersson (S) en vårbudget där hon beräknar att statsskuldens andel av BNP kommer ligga på 16 procent om fyra år. På fyra år har Sverige betalat av över 300 miljarder kronor på statsskulden. Samtidigt förfaller järnvägen.

Socialdemokraterna och Miljöpartiet har kanske lyckats komma överens om höghastighetstågen, men är det en lyckad kompromiss?

Regeringar brukar nästan alltid överskatta vad de kan åstadkomma på kort sikt och underskatta vad de kan åstadkomma på lång sikt.

Den här verkar ha förlorat framtidsperspektivet.


ARTIKELN HANDLAR OM