ÅSIKT

Att bidra till samhället – inte bara tjäna pengar

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: AP
gemenskap på duken En scen från slutet av den klassiska julfilmen ”Livet är underbart” – en film om hur ohämmad girighet ställs mot viljan att göra gott för sitt samhälle.
LEDARE

25 DECEMBER 2011. Julens budskap

Frank Capra var regissören som uppfann feel good-filmen. ”Och julafton utmynnade i den gemensamma känsla av andakt som endast en gammal långfilm på tv kan förunna människorna” som Tage Danielsson berättade i sagan om Karl Bertil Jonsson i går.

För generationer av amerikaner finns det bara en sådan långfilm: Frank Capras ”Livet är underbart” från 1946 som även SVT visar i morgon. Det är själva sinnebilden av äppelkindad familjefilm i juletid.  James Stewart och Donna Reed. Bjällror, änglar och traditionella värderingar.

George Bailey, spelad av James Stewart, driver en bank i det lilla samhället Bedford Falls. Hans verksamhet är liten men gör det möjligt för fattiga människor att komma ur den elake storföretagaren Henry Potters klor. Potter är den giriga skurken som älskar att äga. Helst allt.

Och den här julen ser han ut att lyckas ta över även Georges bank.

På självaste julafton står George på en bro och överväger självmord. Hela sitt liv har han hjälpt andra människor. Av drömmarna om att erövra den stora världen blev det inget och nu lyckas han ju inte ens med banken. Världen vore bättre om han aldrig hade fötts!

Då dyker den ambitiöse skyddsängeln Clarence upp. För att ge George perspektiv visar Clarence honom hur Bedford Falls hade sett ut om George verkligen aldrig hade fötts. En mörk dystopi där Potter äger allt och den rena girigheten regerar.

George återvänder till den riktiga världen med en ny känsla av betydelse. Snart inser han att hela staden har tagit tag i att rädda hans bank. Och till tonerna av ”Auld lang syne”, omgiven av familj och vänner, lämnar vi honom.

Även om livet inte blev som han tänkte sig – det är underbart.

En julfilm kan knappast bli gulligare än såhär. Gemenskap, solidaritet och den lilla människans betydelse. Trots det tog FBI upp filmen i ett pm med titeln ”kommunistisk infiltration i filmindustrin”. Ungefär som när bloggaren och moderaten Blondinbella för några år sedan kritiserade Karl Bertil Jonsson: ”jag tycker det är fel att man fortfarande visar socialistprogram”. Julens budskap var alltså för rött – även i politisk bemärkelse.

Låt oss bara shoppa i stället.

FBI tyckte att det var fel att framställa storföretagare som den elake Potter. Men de verkar inte ha tittat särskilt noga på tidernas julfilm. Mer än en kritik av kapitalismen är ”Livet är underbart” en kritik av en viss sorts kapitalism.

Det finns företagare som drivs av att berika sig själva och företagare som drivs av att berika samhället. Henry Potters ohämmade girighet ställs mot George Baileys vilja att göra gott för Bedford Falls. George är också företagare men drivs inte främst av viljan att tjäna pengar – utan viljan av att bidra. Om sådana som han försvinner blir resultatet ekonomisk och andlig ödeläggelse. Det är filmens budskap.

Vilken logik låter vi styra våra samhällen?

Den grekiske filosofen Sokrates menade att orättvisa uppstår när ”fel folk börjar ägna sig åt fel saker av fel skäl”. En girig riskkapitalist, driver äldreboenden eftersom han vill ha snabba pengar. Skulle man kunna tänka sig.

De senaste trettio åren har vinsterna från brant stigande produktivitet i världsekonomin samlats i ett enda hörn: hos de superrika. Medelamerikanen har inte fått några reallöneökningar sedan början av 1970-talet och ojämlikheten är tillbaka på 1920-talets nivåer. I Sverige har den rikaste tiondelen av befolkningen samtidigt ökat sina inkomster med 63 procent medan de fattigaste bara har fått en ökning med 1,7 procent.

Vad skapar det för logik?

Framgångsrika ekonomier handlar i grund och botten om innovation. Då spelar rättvisa alltid roll visar den brittiske ekonomen Will Hutton i sin bok ”Them and us”. Explosionen av vetenskap och teknik efter upplysningen på 1700-talet stimulerades av att det gamla elitsamhället började monteras ned. När samhället får tillgång till så många fler talanger kan det utvecklas bättre och det går inte när stora ojämlikheter håller människor tillbaka. Stora orättvisor gör också att kopplingen mellan socialt värde och belöning upplöses. Vd:ar och

finansiella eliter får bonusar och löner helt ur proportion gentemot vad de bidrar med till samhället. Vad är det då för innovation vi uppmuntrar i ekonomin? Det fanns därför en tid när även liberaler förstod vikten av jämlikhet. Vad hände med det?

Frank Capras gulliga julfilm handlar om att ohämmad girighet inte får tillåtas bryta de band som gör ett modernt samhälle möjligt. Vi drivs som människor av så mycket mer än jakten på profit. Varför ska vi då inordna vårt samhälle som om det vore fallet? Det är värt att tänka på när julen sänker sin trollstav över världen i några dagar.

– Är han sjuk? frågar skyddsängeln Clarence om George Bailey

– Mycket värre, svarar den andra ängeln. Han är missmodig.

avKatrine Marçal

ARTIKELN HANDLAR OM