Die Hard – Trollhättan

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: AP, MARTIN STRÖM
Saabs vd Jan Åke Jonsson (till höger) har visat sig minst lika seglivad som Bruce Willis stentuffa rollfigur John McClane i ”Die Hard”-filmerna.

22 oktober 2009. Saabs framtid

Ytligt sett har Jan Åke Jonsson knappast några likheter med ”Die Hard”-filmernas hjälte John McClane i Bruce Willis stentuffa tolkning. Men precis som filmernas huvudperson har Saab-chefen visat sig betydligt mer seglivad än någon kunnat förutse.

Samma sak gäller naturligtvis de anställda på Saab, deras fackliga företrädare med verkstadsklubbens ordförande Paul Åkerlund i spetsen och, kanske framför allt, Saab som symbol för svenskt kunnande.

”Bygg vindkraftverk i stället”

Det har gått drygt fem år sedan varningsklockorna började ringa. Då handlade det om hur General Motors ville ställa fabriker och anställda mot varandra. Trollhättan låg illa till, men tog sig vidare, inte minst tack vare ett tätt internationellt fackligt samarbete.

När bilbranschen, och världsekonomin, kollapsade för ett drygt år sedan tillhörde Saab och verksamheten i Trollhättan de som råkade värst ut. Inte nog med att GM ville sälja, förlusterna hopades och pengarna tog slut.

De anställda på Saab har dessutom fått vänja sig vid att avfärdas som något slags kostsamma bidragstagare. Journalister och andra mer eller mindre självutnämnda experter har förklarat att verksamheten är dödsdömd. Statsministern har prompt deklarerat att han minsann inte tänker ta ”välfärdens pengar” för att driva bilföretag, och hans näringsminister har öppet förkastat företagets affärsplaner och föreslagit de anställda att i stället bygga vindkraftverk.

Medan Europas och världens politiker gjort stora ansträngningar för att stötta sin bilindustri har Saab och Volvo baktalats från det svenska regeringskansliet.

Enligt all logik borde industrin på Stallbacka sedan länge vara död och borta, eller i bästa fall förvandlad till industrihotell för spillrorna av det som en gång varit en högborg för svenskt industrikunnande.

Men så är det inte. Fabriken i Trollhättan producerar fortfarande bilar, om än i oroväckande låg takt. För en månad sedan presenterades Saab:s nya 9-5 för världspressen och utvecklingen av nästa Saab fortsätter.

Bollen hos Maud Olofsson – igen

Arbetet med övertagandet för Koenigsegg går vidare och i går föll ännu en av pusselbitarna på plats. Den europeiska investeringsbanken i Luxemburg beviljade det begärda utvecklingslånet på drygt fyra miljarder kronor.

Det är ”Die Hard” på bred västgötska.

Gårdagens beslut betyder inte att framtiden är säkrad. Men det innebär att processen kan gå vidare, och att den europeiska investeringsbanken accepterar företagets framtidsplaner. Det är knappast den svenska regeringens förtjänst.

Nu ligger bollen hos Maud Olofsson, igen.

IP