Mejla

Lotta Ilona Häyrynen

Väljarna är inte till salu, Sabuni

Det ljusskygga PR-fifflet behöver lagstiftas bort

Publicerad:

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Nyamko Sabuni och Liberalerna har hamnat i en smetig röra tillsammans med PR-byrån Nordic Public Affairs.
Foto: Magnus Sandberg
Nyamko Sabuni och Liberalerna har hamnat i en smetig röra tillsammans med PR-byrån Nordic Public Affairs.

När Nyamko Sabuni, 33 år gammal, försökte kryssa sig in i riksdagen fick hon i SVT:s valvaka frågor om varför svensk politik alls skulle innehålla personvalskampanjer . "Det är ju vi människor i partiet som formar politiken och då måste vi ju bli synliga" svarade hon då. "Folk måste få veta vilka det är som kommit fram till ett partiprogram".

Håhå, jaja. 2002 känns långt borta.

Svenska Dagbladet har kunnat avslöja att Sabuni och "människorna i partiet" inte alls har så stort inflytande över de där partiprogrammen. I stället har man lämnat över tunga frågor till PR-byråer, specifikt Nordic Public Affairs, och deras betalande kunder. Det handlar om företag, i det här fallet lastbilstillverkaren Scania och eventuellt även Svenskt Näringsliv, som betalat stora summor till NP Affairs för att dessa ska styra Liberalerna och regeringsförhandlingarna åt det håll man betalat för.

Betalt för att få in kärnkraften

Sabuni ska ha fått kampanjstöd från NP Affairs för att bli partiledare, och relationen ska ha gjort att hon bestämde sig för att hålla sitt första partiledartal om något så obegripligt som en elektrifieringskommission. Det var Scanias beställning. En stenhård lobbying för att få den blocköverskridande energiöverenskommelsen att haverera över kärnkraften ska också ha skett. Och nog havererade den alltid.

Bakom de politiska kulisserna stod företagen, tjänstemän och NP Affairs grundare Johan Jakobsson. Samme Jakobsson – då partisekreterare hos Folkpartiet – som blev känd i valet 2006 efter att ha polisanmälts för dataintrång på Socialdemokraternas partikansli. Han avgick raskt, men är alltså i dag tillbaka i partiledarens öra.

Behandlar väljarna som varor

Sådana här smetiga och ljusskygga affärer är inte unika för Liberalerna. Politiken är en liten värld där människor går in och ut mellan uppdrag och politiska positioner. Alla känner alla. Vän och kollega smälter ihop. Och en bra idé är väl en bra idé, fastän vänkollegan som pitchat den fått betalt?

Dessa korridorer har länge krävt upprensning. Inte bara väljarna har rätt till att veta hur politiken skapas – även partiernas medlemmar måste kunna veta om det är deras intressen och idéer som företräds, eller de betalande företagens. Sverige behöver ha lagar kring en sådan öppenhet, garantera transparens och sluta acceptera att väljare och partimedlemmar blir varor för toppolitikerna att handla med.

Hösten 2002 delade Sabuni TV-studio med en annan personvalskampanjare – Socialdemokraten Jan Emanuel Johansson. Också han förespråkade öppenhet och raka rör mot väljarna då. Också han har i dag blivit känd för att sälja ut det mesta som är rätt och riktigt.

Åren går, men doften av korruption tycks bestå.

 

Chatta med Lotta Ilona Häyrynen om dagens huvudledare, Liberalerna och PR-fifflet. Chatten öppnar klockan 09.00, men du kan ställa dina frågor redan nu.

Laddar Live Upplevelse

Av: Lotta Ilona Häyrynen

Publicerad:

LÄS VIDARE

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.