Mejla

Jenny Wennberg

Ingen ska riskera möta ett rattfyllo

Straffskärpningar viktig signal till allmänheten

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Foto: Johan Nilsson / TT / TT NYHETSBYRÅN
Bilvrak efter misstänkt rattfyllekrock.

Den som någon gång kört bil på helgkvällar eller tidiga helgmorgnar har förmodligen tänkt tanken. Tänk om? Tänk om någon av medtrafikanterna är påverkad? Tänk om jag möter ett rattfyllo?

För somliga blir den där tanken mardrömslik verklighet och liv slås sönder för alltid. Och så här långt har inte samhället mött de som gång på gång ger sig ut på vägarna utan hänsyns för andras liv med tillräcklig kraft.

Inte ändamålsenlig

Hösten 2018 tillsattes en utredning för att se över nuvarande lagstiftning ifråga om upprepade trafikbrott. Under tisdagen lämnades utredningen över till regeringen.

Vad som konstateras i utredningen är att den nuvarande lagstiftningen inte är helt ändamålsenlig. Det behövs ett bättre skydd mot upprepade brott av den här typen.

Därför föreslås nu också en höjning av maxstraffet för grovt rattfylleri från 2 år till 3 år. Dessutom föreslås att en ny straffbestämmelse, grovt trafikbrott, införs som kan ge upp till fem års fängelse. Det kommer ge möjlighet att komma åt de som begår grova trafikbrott och struntar i andra människors liv.

Viktig förändring

Under 2018 anmäldes enligt Brottsförebyggande rådets statistik 25 900 rattfylleribrott. En skärpning av lagstiftningen kommer inte nödvändigtvis minska antalet rattfyllor. De som upprepade gånger kör rattfulla befinner sig ofta i ett aktivt missbruk och kommer köra bil oavsett hur lagstiftningen ser ut.

Men trots det handlar det om en viktig förändring.

Genom en straffskärpning lämnas besked till allmänheten om att staten ser lika allvarligt på brotten som allmänheten.

Dessutom får det bort människor från vägarna som absolut inte ska vara där.

Vilket i sig minskar risken för att möta en för tidig död på vägarna i Sverige.

avJenny Wennberg

ARTIKELN HANDLAR OM

Sverige

Missbruk

Bilar