ÅSIKT

Sluta sälja grejer med nakna tjejer

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: Dagligen möts barn av reklam som förmedlar skeva skönhetsideal.
LEDARE

Reklam, reklam, reklam. Det går knappt att åka Stockholms tunnelbana utan att dränkas i annonser för tandkräm, bilar och Gud vet vad. Taken, golven, fönstren, rulltrapporna - man hinner knappt åka två stationer innan ett 20-30 tal försäljningsargument kastats i ansiktet på en. Inte nog med det. Såhär i sommartider är reklampelarna och kollektivtrafiken fyllda med kvinnokroppar i bikini och underkläder. Givetvis inte vilka kroppar som helst, utan det trådsmala orealistiska idealet. Kroppar där livets ärr och skavanker retuscherats bort. Reklam med stark föreställning om hur kvinnor och män ska vara. 

London visar vägen

Men det är ingen naturlag att det måste se ut på det här sättet. Londons nytillträdde borgmästare, Sadiq Khan, har tagit frågan på allvar.  Under valrörelsen lovade han att resenärer ska slippa utsättas för osund kroppshetsande reklam. Och i juli kommer det att bli verklighet. En styrgrupp ska granska inkommande reklam till kollektivtrafiken. Detta har mottagits med jubel från den brittiska utgåvan av magasinet Glamour

Frågan har inte bara varit aktuellt i den engelska huvudstaden. Under den svenska valrörelsen år 2014 tog den dåvarande riksdagsledamoten V­eronica Palm (S) upp samma fråga.

- Det här är ett folkhälso­problem som vi politiker måste ta ansvar för. En S-ledd regering kommer att plocka upp den utredning om att förbjuda sexistisk och köns­stereotyp reklam som Alliansregeringen slängde i papperskorgen när den tillträdde. Detta i  syfte att lagstifta. Det är ett vallöfte från oss, sa Palm till Aftonbladet.

Sunkig reklambransch

Och det är på tiden att samhället gör något åt den absurda idén att kvinnors sexualiserade kroppar ska användas för att sälja saker. Den som missat vad det handlar om kan med fördel besöka bloggen "Sälj grej med tjej". Där har man samlat exempel på reklam där kvinnors kroppar inte har något med produkten som visas upp att göra.

Visst, man får inte vara naiv och tro att förbud av sexistisk reklam i kollektivtrafiken skulle lösa problemen. Reklamen är knappast platsberoende - där det finns hinder upptäcker marknaden nya vägar. Men det är förhoppningsvis ett första steg mot att diskutera vad vi ska ha våra gemensamma utrymmen till. Och en tydlig signal till den sunkiga reklambranschen att det här inte är ok. 

"Ett svek mot barn"

Kanske är det Peter Svensson som uttrycker det allra bäst. När han, tillsammans med sin sambos 6-åriga dotter, passerade sexist­isk reklam flera gånger samma dag fick han nog. I ett öppet brev till Stockholms stad skriver han att "reklamen är ett svek mot våra barn". Vidare skriver han att han önskar att stadens reklampelare användes mer till att uppmuntra barns nyfikenhet och förmedla andra viktiga värden som inte handlar om att kvinnors kroppar är till salu.

ARTIKELN HANDLAR OM