ÅSIKT

Lastbilarna måste bort från vägarna

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: ANDREAS HILLERGREN
överallt på vägarna I olyckan på Tranarpsbron i början av förra året var över 100 fordon inblandade – 50 av dem var lastbilar.
LEDARE

31 JANUARI 2014. Trafiksäkerhet

Larmrapporterna avlöser varandra:

”Tre lastbilar i krock.”

”Lastbil i diket, men släpet står kvar på vägen.”

”Stopp på E18 i västlig riktning mellan Västerås och Köping efter att en lastbil fått sladd.”

Lastbilstrafiken ökar och det märks ­inte minst när snön vräker ner och väg­banorna blir glashala. Vi minns fortfarande kedjekrocken på Tranarpsbron för ett år sedan. Över hundra fordon körde in i varandra – 50 av dem var lastbilar.

Vi fick en bild av dagens vägtrafik.

Kan inte konkurrera

Allt mer gods transporteras på våra ­vägar och det här är bara början, som ­trafikforskaren Henrik Sternberg säger i radions ”P1 Morgon”. Även Trafik­verk­et räknar med att lastbilstransporterna kommer att öka rekordartat. Järnväg och sjöfart har ingen möjlighet att konkurrera med de billiga vägtransporterna.

Inom åkeribranschen pågår ett rent priskrig. Utländska förare från Filippinerna, Makedonien eller Turkiet utnyttjas för skamlöner. De kör åt svenska storföretag, men tvingas bo i sina lastbilar och laga mat i dikesrenen.

Storföretagen väljer den billigaste ­speditören och priserna har pressats så lågt att en chaufför som vill ha avtalsenlig lön och schyssta villkor knappt får ­något jobb längre.

”Helt otroliga priser”

Varannan lastbil som kör på de svenska vägarna är registrerad i ett annat land. Bland dem finns många som bedriver ­illegal fraktverksamhet, det vill säga kör ­inrikestransporter fast till dumpade ­priser och löner. De blir så billiga att ­järn­vägen inte har en chans att konkurrera.

– Basnäringarna är hårt pressade och då väljer de gärna aktörer som kör till helt otroliga priser, konstaterar Mats Hollander på järnvägsföretaget Green Cargo i Svenska Dagbladet.

Konkurrensen innebär att Green ­Cargo nu varslat 600 anställda och gör sig av med 120 lok.

Alliansregeringen har dessutom dubblat banavgiften vilket innebär att järnvägstrafiken blir ännu dyrare. Däremot vägrar man att ta ut några avgifter på lastbils­trafiken. Det är helt obegripligt. Till och med regeringen Reinfeldt måste ­känna till klimathotet och kraven på en omställning till miljövänligare transporter.

Får inte öka ohejdat

Ändå väljer man att straffbeskatta tågen.

Ur klimatsynpunkt är det nödvändigt att flytta över godstransporterna till tåg och båt. Med en kilometerskatt på last­bilar skulle åkerierna dessutom tvingas ta sin del av kostnaderna för vägslitaget.

Det är inte biltrafiken som ska för­bjudas, den är lastbilstrafiken som inte kan öka ohejdat. För klimatets skull, för ­säkerheten men faktiskt också för att chaufförernas skull.

Trygga förare kör bäst.

avEva Franchell

ARTIKELN HANDLAR OM