ÅSIKT

GDPR är en bra början

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: iStockphoto
LEDARE

Inte ett till mejl om GDPR... Jo, nog har man tröttnat på alla dessa krav från företag och organisationer som kräver en på svar om man verkligen vill ha deras mejl.

Snart är det slut

Men på fredag är det förhoppningsvis över. Då träder nämligen EU:s nya dataskyddsförordning i kraft i det mest ambitiösa politiska försök att tämja den digitala teknikens makt och inflytande över våra liv. GDPR - som reglerna kallas - syftar till att ge individer ett starkare integritetsskydd och ställer stenhårda krav på den som hanterar uppgifter om personer.

Genom förordningen ges den registrerade i teorin nära nog oinskränkt makt att förfoga över sina uppgifter. Man ska kunna få dem utlämnade till sig, förhindra att uppgifterna bearbetas, begära ändring i dem och också få rubbet raderat. Företag kan dessutom få böta miljonbelopp om de inte lyder.

– Det här förändrar maktbalansen, från de digitala marknadsföringsjättarna till fördel för medborgare och demokratiska samhällen, har Jeffrey Chester på konsumentskyddsorganisationen Center for digital democracy sagt.

Det är utmärkt, men mer måste göras.

Affärsmodellen förändrar samhället

De stora digitala teknikföretagen är bland de rikaste och mest inflytelserika i världen, och deras verksamhet och insamlande av data sätter högst påtagliga spår i vår vardag. Appbaserade tjänster som Uber driver på löne- och villkorsdumpning. Cambridge analytica-skandalen visar hur man via Facebook kan påverka politiken. En allt smartare utformad e-handel utplånar städernas butiker.

Vi har att göra med företag vars affärsmodeller ser ut att förändra förutsättningarna för vårt samhällsliv.

Vi behöver regler för att komma till rätta med sådant också.

Det här är GDPR 02:12
ARTIKELN HANDLAR OM