ÅSIKT

Vi måste prata om cyklisterna

Laglöst på två hjul – dags för skärpning

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT
LEDARE

Först och främst: det är fantastiskt att folk cyklar. Fler – i hela världen – behöver ställa bilen och ta sig till och från jobbet utan att bidra till den globala uppvärmningen. Cyklister är miljöhjältar.

Men kanske är det denna hjältegloria som får cyklister att fara fram i trafiken som om de ägde världen. Manliga spandexryttare som kommer susande runt hörnet och närapå klipper dig på mitten vid övergångsstället. De har svindyr utrustning och farten i blodet. Cyklister som kryssar in mellan bilarna och tvingar förare att ställa sig på bromsen. Äldre såväl som synskadade beskriver den ljudlösa, blixtsnabba cyklisten som ett av de största hoten i trafiken.

”Fruktansvärt provocerad”

Ambulans- och narkossjuksköterskan Christine Lorne twittrar: “Så fruktansvärt provocerad nu så att jag inte kan få nåt gjort. Var på en cykelolycka och andra cyklister KÖR PÅ AMBULANSPERSONALEN. När vi uppmärksammar dem på olyckan så ba: ‘Men det är cykelbana också’. Alltså hål i huvudet!!!”
I takt med att cyklister tar allt större plats behöver vi se skärpta lagar för de tvåhjulsburna.

Mobilsurfande cyklister en fara

Lorne, som även är gruppledare för C i Nacka, får gärna driva frågan, för än värre blir det när cyklisterna inte ens håller blicken på körbanan. Sedan i februari är det förbjudet att hålla en mobiltelefon i handen medan du kör ett motorfordon. Samtidigt vittnar trafikpolisen i Malmö om hur mobilsurfande cyklister blir en allt större trafikfara. I cykeltäta Nederländerna är numera enbart handsfree tillåtet. Hur kan det inte finnas ett mobilförbud för cyklister?

Ja, det här är främst ett storstadsproblem. Det är också i storstäderna det bråkats mest om cykelbanor, i en trafiksituation som redan upplevs som trång och ideligen bromsas av köer.
Hur cyklister beter sig i trafiken riskerar att bli till ett argument för att inte göra plats för dem. Det vore väldigt synd, när de snarare behöver bli fler.

ARTIKELN HANDLAR OM

Valet 2018

Trafik

Bilar

Nacka

Stockholm

Malmö