Många turer återstår för Saab

Av: Ingvar Persson

Publicerad:

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Om det var någon som trodde att turerna kring framtiden för Saab nu gick mot ett slut är det dags att sluta drömma. Beskedet från Detroit kommer knappast som någon överraskning.

Att GM skulle se problem med ett kinesiskt köp av den teknik Saab delar med koncernens andra märken har legat i korten, det har bland andra Robert Collin kunnat berätta.
 

Nu säger alltså GM:s talesperson till Svenska Dagbladet att tekniklicenserna till de bilar som Saab i dag kan producera dras in om affären med Pang Da och Youngman genomförs. Det skulle skada andra samarbeten GM har på den kinesiska marknaden.

För de anställda, och för alla de underleverantörer som hoppats på en möjlighet för Saab att komma tillbaka, är det dystra nyheter. Utan licenser på den teknik som utvecklats under tiden i GM kan det inte tillverkas bilar i Trollhättan.

Ändå lär detta inte bli sista kapitlet i historien om Saab.
 

Beskeden från Detroit kan förändras, och det är till slut de högsta cheferna som själva fattar besluten. Det visade sig om inte annat för två år sedan. GM hade i princip redan lagt ner företaget innan de till sist bestämde sig för att sälja.

Beslut i Peking kan skapa nya förutsättningar. Kinas industri- och IT-minister har i princip ställt sig bakom affären. Ett definitivt ja skulle sätta ytterligare press på GM.

Dessutom tycks inte de kinesiska företagen ännu haft direktkontakt med GM. Förhandlingar lär följa, och i det läget är det kanske inte så konstigt om budskapet från Detroit är kärvt.
 

"Tillbaka till ritbordet", säger Viktor Muller. På den fronten är det i alla fall inget nytt.

Det återstår förmodligen många turer innan de anställda Trollhättan får veta om de kan återgå till det en bilfabrik ska göra.

Bygga bilar.

Publicerad:

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.