ÅSIKT

Alla förlorar på ett fritt skolval

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
LEDARE

Röken ligger fortfarande tjock efter att Pisa-undersökningens dom över svensk skola slog ner i början av förra veckan.

Snart sagt alla skolforskare pekar på att de sjunkande resultaten delvis är en effekt av att skillnaderna mellan svenska skolor ökar. Kort sagt: Det fria skolvalet är en viktig förklaring till skolraset.

Det där vill politikerna inte höra och nu famlar man – särskilt på högerkanten – efter ­andra svar.

Väljer bort skolor

Tomas Tobé (M) stod i tv i veckan och ojade sig. Valfrihet är viktigare än jämlikhet, lät han förstå. En del borgerliga opinionsbildare är inne på samma linje. ”Ska vi offra de flitiga ­barnen?” snyftar de.

Nej, det ska vi inte.

Problemet är att de offras i dag.

Så här är det: Krisen i svensk skola är inte en kris för svaga elever och förlorarskolor.

Det fria skolvalet som det är utformat i dag gör att studievana familjer väljer bort skolor med svagare elever – oavsett om klasserna är små och skolan har mycket pengar.

Valet utnyttjas

I projektet ”Den svenska ­skolans nya geografi” visar ­forskare hur skolvalet utnyttjas av över- och medelklass­föräldrar för att deras barn ska slippa att träffa arbetar- och ­underklass.

– När man frågar föräldrar om skolval så hänvisar de väldigt ofta till att det är skolans kvalitet som är central, men analyserar man det här mer i detalj så ser man att det man menar med kvalitet ofta är skolans sammansättning av olika sociala grupper och olika etniska grupper, har professor Bo Malmberg sagt till Sveriges Radios Eko­nyheter.

Och när de studiemotiverade eleverna lämnar händer något.

Elever med socioekonomiskt svag bakgrund får sämre ­chanser, men inte heller elever från mer välbeställda familjer lär sig mer – kunskapsnivån sjunker även för dem.

När uppdelningen mellan svaga och starka ökar, då sjunker resultaten för de låg- och medelpresterande eleverna. Och som Pisa-undersökningen visade i veckan, så sjunker ­resultaten även för högpresterande elever trots att deras ­föräldrar valt att isolera dem i elitskolor.

Fattiga skiljs från rika

Så nu står vi här, med en ­skola som allt hårdare sorterar barn och en politikerkår som vägrar problematisera ett system där fattiga skiljs från rika, högutbildade från ­lågutbildade, svenskar från invandrare.

Det duger inte längre.

Anser vi att resultatfallet är ett problem i svensk skola ­måste vi orka prata om det fria skolvalet också.

ARTIKELN HANDLAR OM