Bilmässor var roligare förr

Publicerad:
Uppdaterad:

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Tråkigt år En lösning på Saabkrisen är osannolik, enligt GM-chefen Ed Whitacre. Och Volvo står inför försäljning. Bilmässan i Detroit blir inte lika kul i år.
Foto: ANDERS DEROS, AP
Tråkigt år En lösning på Saabkrisen är osannolik, enligt GM-chefen Ed Whitacre. Och Volvo står inför försäljning. Bilmässan i Detroit blir inte lika kul i år.

08 JANUARI 2010. Saabkrisen

Statssekreterare Jöran Hägglunds Detroitresor börjar bli en årlig tradition. När det är dags för bilmässa ska Maud Olofssons närmaste man finnas på plats.

Roligast var det antagligen för två år sedan. Då reste statssekreteraren tillsammans med ministern själv, och hon sparade inte på entusiasmen.

”Det är rätt kul att vara bilminister och åka på bilmässa”, förklarade Olofsson innan hon i nästa andetag tillrättavisade de globala fordonsjättarna. De hade, slog den svenska näringsministern fast, inte förstått framtiden.

En lösning är osannolik

Sedan dess har fordonsindustrin gått igenom en internationell kris. De amerikanska biljättarna, liksom delar av den europeiska fordonsindustrin, har räddats av regeringarna.

I Sverige står Volvo personvagnar inför en försäljning och Saab inför en hotande nedläggning.

Det är i alla fall beskedet från Detroit när nu ännu en tidsgräns passeras. En lösning är ”osannolik”, enligt GM-chefen Ed Whitacre. Till dem som vill se en framtid för biltillverkaren från Trollhättan säger Whitacre bara: ”visa upp pengarna”.

Klarspråk och en signal om vem som bestämmer – eller ett förhandlingsutspel?

Sitter på läktaren

Det är svårt att veta hur stort GM:s intresse för att hitta en ny ägare till Saab egentligen är, liksom vilka villkor som i verkligheten gällt i förhandlingarna.

GM talar om en ordnad avveckling. För vem, kan man fråga sig.

Ordnad för de anställda på Saab och för företagets underleverantörer? Ordnad för Trollhättan som samhälle eller Sverige som industrination?

Eller bara ordnad för General Motors, som ogärna vill hitta patent eller de senaste produktionsverktygen till salu på internet?

Den svenska regeringen har från början placerat sig på åskådarläktaren. Medan andra regeringar – inklusive den amerikanska – valt en aktiv roll har svenska ministrar tvått sina händer.

Oppositionen och facket i Trollhättan vill att statsminister Fredrik Reinfeldt ska engagera sig för Saab, precis som till exempel Tysklands Angela Merkel gjorde för Opel. Så länge den politiska kursen ligger fast är frågan dock: till vilken nytta?

Får resa själv i år

Hittills har Reinfeldts inhopp oftast inneburit mer grus i maskineriet.

Jöran Hägglund säger själv att han reser för att försäkra sig om att det inte råder några missförstånd. Några beskäftiga råd till världens biltillverkare kommer inte den svenska regeringen leverera vid årets bilmässa i Detroit.

Kanske är det mindre kul att vara svensk bilminister i dag. Statssekreterare Hägglund får i vilket fall klara sig utan sin ministers ressällskap när han i morgon kliver på planet till Detroit.

I Trollhättan planerar de anställda trots allt att gå till jobbet på måndag.

IP

Publicerad:

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.