Mejla

Eva Franchell

Alliansen miljöchockar men har inte pengarna

Publicerad:
Uppdaterad:

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Dagens förslag innebär att de fyra partierna tar striden om storstäderna.

Med den gigantiska satsningen på höghastighetståg, kollektivtrafik och bostäder vill man vinna Stockholm, Göteborg och Malmö.

Självklart valde Alliansen att presentera sina storstadsförslag just i dag på Miljöpartiets dag. I själva verket stal Alliansen all uppmärksamhet från Miljöpartiets egen presentation nu på morgonen. Valrörelsen är i gång och nu trappas den upp.

Spark mot gröna

– Den största gröna investeringen någonsin och den största investeringen i järnvägen sedan 1860-talet, som Jan Björklund sa vid presentationen med en tydlig spark mot de gröna.

Det är alltså 140 miljarder man vill satsas på nya stambanor för höghastighetståg mellan Malmö och Stockholm och mellan Stockholm och Göteborg. Alliansen vill också bygga ut tunnelbanan i Stockholm och bygga 100 000 nya bostäder. En del av förslagen är gamla, men återvinningen är som vanligt stor inom Alliansen.

Förhandlingsfråga

Höghastighetsbanorna kräver dock nya pengar. "Mestadels statliga", menade Jan Björklund svävande. Finansieringen blir en förhandlingsfråga menade Fredrik Reinfeldt och Alliansen tänker nu tillsätta en särskild förhandlingsman med särskilda förhandlingsbiträden som får reda ut hur kalaset ska betalas.

Sannolikt tänker man sig olika sorters samarbeten med privata finansiärer. Förhoppningsvis blir de inte så kostsamma som samarbetet kring Nya Karolinska i Solna. Mycket är oklart men någon finansiering krona för krona lär det ju knappast vara frågan om.

Alla överens

Det är dock inget fel på förslagen. Höghastighetståg binder ihop Sverige utan att öka utsläppen av koldioxid. Pendlingen runt storstäderna blir också förbättrad. Att även Alliansen vill bygga ut tunnelbanan och satsa på fler bostäder är självklart bra. Då är ju alla överens om tagen och sedan återstår bara att hitta pengarna.

Av: Eva Franchell

Publicerad:

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.

ÄMNEN I ARTIKELN