Susanna Kierkegaard

Snart säger Kristersson att han ”bara skojade”

Vi borde ha lärt oss av Pepsi-reklamen

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Ulf Kristersson på skämthumör i Bryssel.
Ulf Kristersson på skämthumör i Bryssel.

John Leonard kunde knappt tro sina ögon när han såg Pepsis nya reklam på tv 1995. Företaget hade startat ett poängprogram där ungdomar kunde samla på etiketter från Pepsiflaskor och byta dem mot grejer med läskloggan på.

I reklamen syns en cool kille i Pepsi-tröja, Pepsi-skinnjacka och Pepsi-solglasögon, alla märkta med antalet poäng de kostade.

Reklamen slutar med att han landar utanför sin skola i ett stridsflygplan. Harrier Fighter – 7 000 000 Pepsi points.

Inget finstilt, inga reservationer.

En bra deal

Den unge John Leonard räknade snabbt ut att ett sådant jetplan var värt rejält mycket mer än läsken. Tillsammans med en bekant – som råkade vara miljonär – upptäckte han att man kunde köpa Pepsi-poäng för 10 cent styck, så länge man samlat ihop minst 15 poäng genom sitt läskdrickande.

Leonard och hans välgörare skickade en check på 700 008 dollar och 50 cent till Pepsi – tillräckligt för ett stridsflygplan, inklusive tio dollar i frakt.

Det hela resulterade i en lång rättslig tvist, som nu skildrats i den nya Netflixdokumentären Pepsi, where’s my jet?.

Pepsi, var är mitt jetplan?

Gick sisådär

Föga förvånande fick John Leonard aldrig sitt stridsflygplan. Så här 27 år senare funderar han högt över händelsen i en intervju med Newsweek.

– Det jag måste kämpa för att fatta i dag är hur jag verkligen kunde tro att jag skulle få jetplanet? Jag är 48 år gammal nu, och jag ser tillbaka på det så här: hur dum i huvudet var du, människa?

Det är en rimlig fråga. Han verkar åtminstone ha lärt sig något, och haft lite kul på köpet.

Det finstilta

Det samma kan man inte säga om svenska folket. Vi verkar lika lättlurade som en 21-årig amerikansk läskdrickare.

Ulf Kristersson, Ebba Busch, Jimmie Åkesson och Johan Pehrson lovade en hel del i valrörelsen. Inte mycket av det fanns kvar när budgeten presenterades.

Inget ordentligt elstöd. Bensin- och dieselpriserna sänktes knappt. Satsningarna på välfärden blev i praktiken nedskärningar. Skatten på ISK-sparande ser ut att dubbleras nästa år, i stället för att sänkas.

Kanske missade vi det finstilta.

När John Leonard stämde Pepsi förtydligade de sin reklam. Under erbjudandet om ett stridsflygplan stod det plötsligt ”just kidding”, ”skojade bara”.

Har någon kollat sista sidan i budgetpropositionen?

Har svenska folket något gemensamt med den unge läskdrickaren? Vad tycker du om Ulf Kristerssons vallöften? Chatta om ämnet med Susanna Kierkegaard.

Livechatten börjar 09.00 men du kan skriva inlägg redan nu.

Skriv inlägg
  • Susanna Kierkegaard

    Tack för en rolig diskussion! Det piggar alltid upp att chatta en grå måndag morgon. Hoppas ni får en trevlig vecka! Vi hörs nog snart igen.

  • Jag trodde det var kärnkraften som skulle fixa gängkriminaliteten? Kärnkraften fixar ju klimatkrisen och med sådana superkrafter kan den nog fixa det också. Med lite tur kan nog kärnkraften också mota kommunismen i dörren så att vi slipper hamna i gulagfängelser och dricka sur kommunistdricka.

    Whatabout whataboutism?

    Det är bara att hålla tummarna.

    Susanna Kierkegaard
  • Om det är någon som varit elak och hållit en otrevlig ton i valrörelsen så är det Ulf Kristersson själv.

    Bo

    Politiken är i alla fall rätt otrevlig.

    Susanna Kierkegaard
  • Har alltid röstat på moderaterna. Har ju tyckt om deras liberala syn på Ekonomi och invandring tidigare. Eu synen mm.

    Men vad har hänt? Allt tvärtemot typ!

    Nåja de fick dock inte min röst denna gång.

    Per

    Ja, man saknar faktiskt Alliansen.

    Susanna Kierkegaard
  • Ok men vem vann valet egentligen?

    Per

    Sverigedemokraterna!

    Susanna Kierkegaard
Publisert:

LÄS VIDARE

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.