ÅSIKT

Svara aldrig på okända samtal

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: Mats Samuelsson
Gode mannen Marie Peraic tillsammans med Ulla-Britt Andersson.
LEDARE

Svara inte i telefon, i alla fall inte när samtalet kommer från ett okänt nummer.
Risken är stor att du blir lurad.
Varningen gäller framför allt dig som är lite äldre. Telefonförsäljarna riktar in sig på gamla och sjuka. Ulla-Britt Andersson, 80, är bara en av många äldre som lurats av telefonförsäljare. Hon tackade ja till en påstridig telefonförsäljare och det kom att stå henne dyrt.

Kan inte sova

Ulla-Britt Andersson klarar sig inte själv och har därför hjälp av en god man som sköter hennes ekonomi. Ändå lyckades en telefonförsäljare från Telewi AB sälja på henne en hemtelefoni hon inte ville ha. När hennes gode man sa upp abonnemanget kom en räkning på nästan 10 000 kronor.
– Jag kan inte sova på nätterna, utan tänker bara på den där fakturan, säger Ulla-Britt Andersson till Aftonbladet.
Men hon är inte ensam, sedan i mars förra året har det kommit in 26 anmälningar mot företaget.

Min mor är blind

"Min mor är blind, kraftigt rörelsehindrad och har ingen aning om vilket avtal hon tecknat", skriver en dotter i en anmälan till Konsumentverket.
"Företaget i fråga har ringt och lurat på min farmor ett dyrt telefonabonnemang med lång bindningstid", skriver ett barnbarn i en annan anmälan.

Men Telewi AB är inte det enda företaget som ringer och lurar pengarna av gammalt folk. Under första halvåret 2016 fick Konsumentombudsmannen in över 1000 anmälningar som rörde telefonförsäljning. Konsumentverket beskriver problemen med telefonförsäljning som en enda lång följetong. Det handlar om en försäljningskanal som har dåligt rykte, lågt förtroende och där kunderna upplever att de luras till avtal som de inte förstår eller är intresserade av.

Mot sin vilja

En ny undersökning från Konsumentverket visar att bara en enda procent av de tillfrågade vill bli kontaktade av försäljare från företag där man inte är kund. Ändå uppger över 80 procent att de blivit uppringda. Över 60 procent har dessutom blivit uppringda varje vecka eller varje månad.
Helt uppenbart blir många svenskar uppringda mot sin vilja. Bland dem som köpt något ångrar en majoritet sitt köp.
Det borde vara enkelt att stoppa den aggressiva telefonförsäljningen. Ingen vill ha den och den drabbar oftast sårbara konsumenter, gamla, sjuka och människor som är födda utomlands. Ändå dröjer regeringens lagförslag om skriftligt godkännande av telefonköp.

Pratar omkull

I Sverige gäller muntliga avtal, de är en gammal tradition sedan den tid man skakade i hand och såg varandra i ögonen. Dagens muntliga avtal är något helt annat när anonyma telefonförsäljare ringer och pratar omkull gamla och försvarslösa.

Per Bolund lovar att lagförslaget kommer snart, frågan är dock vad riksdagen kommer att säga. I valrörelsen ville även Alliansen införa skriftliga avtal, men efter telefonförsäljarbranschens stenhårda lobbykampanj börjar flera borgerliga partier att vackla. Det är anmärkningsvärt, ingen vill ju förbjuda försäljarna.

Det är bara de sårbara konsumenterna som ska skyddas med hjälp av skriftliga avtal. Det borde alla politiska partier kunna köpa.