ÅSIKT

Myror är smartare än cyklister

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: Christophe Ena / AP TT NYHETSBYR N
Fler behöver cykla istället för att åka bil. Men då måste både vägarna bli bättre och cyklisterna bete sig. Framförallt cykelmännen i åtsittande lycrabyxor som tror att de är med i rena rama Tour de france.
LEDARE

En tredjedel av svenska utsläppen av koldioxid kommer från vägtrafiken. Allt fler klimatforskare är överens om att vi måste förändra vårt sätt att resa.

Cykeln är ett alternativ som kan minska bilismen.

Men i Sverige är det fortfarande vilda västern på cykelvägarna. Cykeln betraktas mer som en hobby och mindre som ett fullvärdigt färdmedel. Till skillnad från Köpenhamn och Amsterdam där man har en helt annan cykelkultur.

Köpenhamn världsbäst

En förklaring till varför Köpenhamn ständigt rankas som en av världens bästa cykelstäder är att man inte tog bort cykelbanorna när bilismen gjorde intåg.

I vårt grannland har cykelbanorna egna filer, avgränsade och separerade från både bilister och fotgängare. Många svenska städer har däremot tvingats börja om på nytt för att få in cykelbanorna igen.

30 cyklister dör årligen

Cykeln är ett fantastiskt redskap. Den ger inga utsläpp, det går att transportera enklare packning på den och det är smidigt att pendla till och från jobbet - där det finns bra cykelvägar.

Det är dock inte helt riskfritt att bege sig ut i morgonrusningen på sina två hjul. Varje år omkommer 20 till 30 cyklister och runt 2000 skadas. Till stor del beror det på slarv med cykelhjälm men framförallt på dåligt planerade vägar där bilar och cykelvägar korsar varandra.

Cykelmän i lycrabyxor

Men även cyklisterna själva måste ändra sitt beteende i trafiken för att fler ska vilja cykelpendla och känna sig trygga. Framförallt gäller det cykelmännen i åtsittande lycrabyxor som tror att de är med i rena rama Tour de france. De som bryter mot trafikreglerna, som cyklar mot rött och nästan kör över barnvagnarna på övergångsställena. Eller de som aldrig släpper fram bussarna som ska köra ut från bussfilerna.

Egoistiska cyklister som inte tar hänsyn till andra trafikanter ger oss vanliga cyklister dåligt rykte.

I Köpenhamn är cyklisterna mer väluppfostrade och den danska staten håller på att bygga ut flera filer för cyklister, så att den som vill åka snabbt ska kunna göra det.

Det är ingen dålig idé för oss i Sverige att ta efter, men till dess får männen i lycra faktiskt ta och lugna ner sig.

Lär av myrorna

Om inte annat kan cyklister lära av myrorna. I ett laboratorium på universitetet i Toulouse i Frankrike har myrforskaren Audrey Dussutour studerat varför myror aldrig krockar med varandra eller hamnar i trafikstockningar.

Hon upptäckte att den största skillnaden mellan hur myror och människor fungerar i trafiken är att insekterna sätter kollektivet före sitt eget intresse. Genom att hålla låg hastighet och respektera medtrafikanterna flyter deras trafik smidigt.
Även Maria Börjesson, trafikforskare vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm instämmer i detta.
- Vi är fokuserade på att själva komma fram så fort som möjligt och bryr oss inte om de andra trafikanternas resor, säger hon till SVT.

ARTIKELN HANDLAR OM

Köpenhamn

Bilism

Trafik

Bilar

Koldioxid