Mejla

Lotta Ilona Häyrynen

Hatet är internets hetaste produkt

Oskyldiga tonåringar hängs ut på rasistiska skampålar

Publicerad:

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Twitter, Facebook och Youtube har byggt hela affärsplaner av hat och polarisering på sociala medier.
Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT / TT NYHETSBYRÅN
Twitter, Facebook och Youtube har byggt hela affärsplaner av hat och polarisering på sociala medier.

Hur tänker en 62-årig svensk man, tidigare chefredaktör, när han bestämmer sig för att hänga ut en helt anonym tonårig kvinna?

Att förstå vad som pågick i Jan Sjunnessons huvud när han häromdagen delade en bild på en lokal styrelsemedlem i Moderata ungdomsförbundet lär bli en rörig historia. En sak står i alla fall klar: Kvinnans brott var att hon är förtroendevald och bär slöja. För Sjunnesson förtjänar man då att hånas av hans tusentals högerextrema följare.

Sjunnesson gjorde sitt namn som chefredaktör för SDs nättidning Samtiden. Efter tumultartad avgång har han synts i de flesta andra högernationalistiska alternativmedier.

Sjunnessons tweet var alltså inte en slump. Men för att förstå hur vi i Sverige kan ha ett samtalsklimat där gamla män trakasserar unga kvinnor behöver vi inte förstå Sjunnesson så mycket som vi behöver förstå de sociala medier han verkar på.

Hatet engagerar

Sociala medier-jättarna Facebook, Google och Twitter bygger hela sina affärsmodeller på innehåll som engagerar. Olyckligt nog för samhällsklimatet innebär engagerande innehåll i regel innehåll som gör oss upprörda. Psykologisk forskning har dessutom visat hur negativa budskap håller oss kvar längre än positiva. För Facebook och Twitter är tusen arga kommentarer värda mer än en like på någons bäbisbild. Sjunnesson är alltså en bricka i ett spel där världens rikaste företag blir rikare.

Allt detta är känt sedan gammalt. Facebooks bagage börjar bli särskilt tungt, från Cambridge Analytica-skandalen till det faktiska folkmordet på rohingyer i Myanmar som plattformen bidrog till. Stora företag som Coca Cola och Starbucks har därför börjat backa ur annonssamarbeten med företaget. De vill inte förknippas med hatet. Sannolikheten att det kommer göra någon skillnad annat än i marginalen är dock liten.

Att sprida och husera hat, särskilt från högerextremt håll, är så fundamentalt i de vinstdrivande algoritmerna att företagen skulle riskera att krackelera utan dem. Nyligen läckte interna dokument som visar hur höga Facebookchefer aktivt låtit bli att vidta åtgärder man utlovat efter att stark kritik riktats mot företaget i samband med coronakrisen. Man har frivilligt blivit ett torg för konspirationsteorier och kvacksalveri.

M kan inte tygla hatlogiken

Sjunnesson fick motta stark kritik för sin rasistiska skampåle, bland annat MUF-ordföranden Benjamin Dousa gav föredömligt svar på tal. Ändå är Sjunnesson bara en skärva i ett större ekosystem. Alltså kommer hatet fortsätta. Att Moderaterna tror de ska kunna tygla dessa krafter och sätta sig i regering med dem som kapitaliserar på algoritmernas hatlogik bäst är bra naivt.

Högernationalisternas varumärken bygger på att misstänkliggöra människor för att de bara har mage att existera. Och de lever i symbios med världens mäktigaste företag.

Av: Lotta Ilona Häyrynen

Publicerad:

LÄS VIDARE

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.