ÅSIKT

Alla arbetsplatser kan bli som Ryanair

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: AFP BELGA
LEDARE

Det har aldrig varit billigare att flyga. Sedan 1978 har priset för en flygbiljett halverats och i dag kan man som svensk åka till New York och hem för ett par tusenlappar. Julen 2012 kostade det över tio tusen att åka till Bangkok från Stockholm. I julas kostade samma resa cirka 7 000 kronor.

Prisfallet beror på att allt fler lågprisbolag dykt upp på marknaden. Men det är inte bra biljettpriserna som har sänkts. Det har också flygpersonalen.

Över hela Europa rullar just nu en strejkvåg riktad mot flygbolaget Ryanair. Lågprisflyget har fått hantera strejkande personal i bland annat Belgien, Italien, Portugal och Spanien. På fredag bryter strejken ut i Sverige när Ryanairs piloter lägger ned arbetet under 24 timmar och över 20 flyg ställs in från Skavsta.

Vad bråkar de om?

Ryanairs svenska piloter saknar rätt till bland annat avtalspension, sjukersättning och svenska arbetstidsregler, och vill teckna kollektivavtal med arbetsgivaren. Arbetsgivaren är inte lika intresserad.

I en stor undersökning som universitetet i belgiska Gent gjort på uppdrag av EU så säger många europeiska piloter att deras arbetsvillkor försämrats dramatiskt under de senaste åren. I princip alla flygbolag ute på kontinenten har slagit in på en väg där man dumpar sina anställdas villkor för att kunna möta lågpriskonkurrens från bolag som Ryanair.

Så ser det förvisso ut över hela arbetsmarknaden. Den osunda konkurrensen blir värre, färre omfattas av kollektivavtal och vi ser hur social dumpning slår sönder hela branscher. Olika arbetsplatser spelas ut mot varandra, anställda mot anställda, i ett race mot botten. Facklig organisering och samarbete av den typ de Ryanair-anställda nu uppvisar är det bästa verktyg som finns för rimliga löner, bra arbetsplatser och schyssta villkor.

Samtidigt måste vi - passagerarna - fråga oss om vi verkligen vill flyga med sådana här bolag.


ARTIKELN HANDLAR OM