Mejla

Jonna Sima

Foodoras vd cashar in en halv miljard kronor

Cykelbuden måste betala för cykel och mobil

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

2020 var ett bra år för Foodoras vd Niklas Östberg. Hans ersättningen ökade med 13 000 procent – till nära en halv miljard kronor.
2020 var ett bra år för Foodoras vd Niklas Östberg. Hans ersättningen ökade med 13 000 procent – till nära en halv miljard kronor.

LEDARE

Pandemin har sina vinnare och förlorare. För matleverantören Foodora gick det bra när människor slutade gå på restaurang. Under 2020 femdubblade företaget sina intäkter i Sverige. Numera har Foodora etablerat sig i 48 svenska städer och få svenskar kan ha undgått de rosaklädda matbuden som pilar omkring i stadsbilden.

Allra bäst har det gått för Niklas Östberg, vd för hämtmatskoncernen Delivery Hero som är börsnoterat i Tyskland och bland annat driver Foodora. Förra året var Östberg Frankfurtbörsens näst högst betalda vd.

Lönen upp 13 000 procent

Enligt årsredovisningen för verksamhetsåret 2020 steg hans ersättning från grundlönen på 3,5 miljoner kronor med hela 13 000 procent.

Skälet till svenskens skyhöga ersättning är att han har löst in köpoptioner kopplat till ett generöst bonusprogram. Optionerna gav honom i sin tur närmare 570 000 aktier som han omedelbart sålde – en affär som gav honom omkring en halv miljard kronor.

Kontrasten till hans anställda som får slita hårt för brödfödan är enorm.

Länge var cykelbuden tvungna att betala själva för cykel, cykelhjälm, reparationer, lås, underställ, kängor, handskar, mobiltelefon och abonnemang – och till och med ryggsäcken som håller maten varm.

Det enda Foodora stod för var den rosa tunna vindjackan.

Betalar cykeln själv

Efter mycket om och men lyckades fackförbundet Transport tidigare i år få Foodora att teckna ett kollektivavtal. Det har lett till att villkoren förbättrats en aning, även om buden fortfarande får stå för cykel, mobil och telefonabonnemang.

Anders Teglund har nyligen gett ut boken "Cykelbudet" (Teg publishing 2021), som handlar om att han började köra ut mat för Foodora när de flesta av hans vanliga uppdrag som kulturarbetare ställdes in under pandemin. Han beskriver en tillvaro med tungt kroppsarbete och ständig stress. Varje arbetspass loggar han in sig på en app som mäter ens "performance" – hur långt han åker och hur fort det går. Har man dåliga siffror får man en "strike" och riskerar att inte få sitt kontrakt förlängt. I ur och skur cyklar matbuden med ögonen fästa på appens siffror.

Cykelbudet: bjud på pizza

I en intervju med Aftonbladets söndagsbilaga får Anders Teglund den klassiska frågan vad han önskar sig allra mest just nu. Han säger att han önskar att mångmiljonären Niklas Östberg åtminstone kunde bjuda alla de 3 000 cykelbuden på en pizza.

– Buden är ofta hungriga och inte blir man mindre hungrig efter att ha cyklat flera mil. Men pizzorna är ju aldrig till dem, säger Anders Teglund.

Pizzor är väl det minsta koncernchefen borde kosta på sina anställda. Rovkapitalismen blir inte mer stötande än så här. Foodora har verkligen råd med drägligare arbetsvillkor för de som faktiskt skapar företagets vinster.

Av: 

Jonna Sima

Publisert:

LÄS VIDARE

Cykelbudet ska inte betala din hämtmat

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.

Ja, tack!

ÄMNEN I ARTIKELN

Handel & tjänster

Delivery Hero

Foodora

Transportarbetareförbundet

Marknadsekonomi

Kapitalism