ÅSIKT

MP smutsar ner miljöpolitiken

Foto: PONTUS LUNDAHL / TT / TT NYHETSBYR?N
LEDARE

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Det är möjligt att miljöpartisterna vill ha en total nystart.
I vilket fall kan de inte satsa på återval i höst.

Mindre än ett halvår före valet vill den miljöpartistiska miljöministern Karolina Skog förbjuda över en miljon dieselbilar i de svenska stadskärnorna. Hon har tagit striden i regeringen och i går vann hon i alla fall en halv seger.
Regeringen föreslår ett förbud för dieselbilar äldre än 2014 års modell. Enligt det ursprungliga förslaget från Transportstyrelsen skulle förbudet träda i kraft redan 2020, men Socialdemokraterna i regeringen lyckades skjuta upp förbudet till 2022.

Fullt rimliga skäl

Om knappt fyra år kan kommunerna alltså förbjuda dieselbilar i innerstäderna. Skälen är fullt rimliga. Utsläppen av farliga partiklar måste minska, inte minst för barnens skull.
Problemet är dock att tusentals bilägare köpte sina dyra dieselbilar för att de trodde de var bra för miljön och barnen. De fick till och med Alliansregeringens supermiljöbilspremium som tack för köpet.
Men sedan kom nästa regering med helt andra besked. Nu var det miljöpartisterna i den röd-gröna regeringen som ville förbjuda supermiljöbilarna och de väljare som trodde att de gjort rätt fick veta att de köpt fel. Och inte nog med det. De skulle få betala för det också.

Inte till kväveoxidernas lov

Miljöpartiet sliter onekligen på väljarnas förtroende. Man smutsar ner miljöpolitiken när den blir ryckig och oförutsägbar. För varför ska människor med osäljbara bilar ställa upp på miljöpolitikernas nästa uppmaning?
Nu ska det här inte uppfattas som en text till kväveoxidernas lov. Tvärtom. Regeringen kunde ha varit mycket tuffare. Den kunde ha initierat chockhöjda trängeselavgifter och miljödifferentierat dem så att de smutsigaste bilarna kostade mest vid vägtullarna. Regeringen kunde ha förbjudit biltrafik i de känsligaste delarna av våra städer och den kunde - framför allt - ha satsat mycket, mycket mer på tåg, tunnelbanor, spårvagnar och bussar.

Men i stället väljer man att lägga kostnaderna på bilägarna. Dieselförbudet är impopulärt, det kommer att ifrågasättas i varje kommun och risken finns att vi snart är tillbaka i avgasmolnet. Det enda som sedan kan hända är att Miljöpartiet åker ur folkvalda församlingar och inte ens det vore särskilt bra för miljön.

ARTIKELN HANDLAR OM