Mejla

Daniel Swedin

Jobbet – ingen plats för döden

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

KOM ALDRIG HEM För ett år sedan inträffade dödsolyckan där en lastbil krockade med en SL-buss på E4:an vid Järna. Lastbilsförare är den yrkesgrupp där flest omkommer på jobbet.
KOM ALDRIG HEM För ett år sedan inträffade dödsolyckan där en lastbil krockade med en SL-buss på E4:an vid Järna. Lastbilsförare är den yrkesgrupp där flest omkommer på jobbet.

LEDARE

18 FEBRUARI 2015. Arbetsplatsolyckor

58-åringen kör sin lastbil rakt in i lastbilssläpet som ligger framför honom. Han kläms ihjäl och hans liv slutar där, vid E4:an utanför Södertälje.

Det är ett år sedan nu, men 58-åringen är en av de 53 personer som dog på jobbet förra året. En person i veckan kom alltså inte hem efter arbetet. Tolv av de dödade var lastbilsförare, och yrkesgruppen är nu den som drabbas av allra flest dödsolyckor i Sverige.

Allt fler omkommer

Siffrorna kommer från en genomgång gjord av tidningen Arbetarskydd och avslöjar ett oroväckande trendbrott. I fjol omkom fler på jobbet jämfört med 2013.

Ur ett längre perspektiv har svensk arbetsmiljö blivit allt bättre och döden på jobbet allt mer sällsynt. Det är dock ingen ödesbestämd utveckling, inget som har hänt av sig självt.

Engagerade arbetsgivare, starka lokala fackklubbar och en myndighet – Arbetsmiljöverket – med befogenheter och resurser har varit helt avgörande för att svenska arbetsplatser blivit tryggare.

Dessutom – och det är viktigt – har vi förtroendevalda skyddsombud i tiotusental som kunnat säga ifrån i tid.

Modellen utmanas

Ett fungerande samarbete mellan olika parter – sådant som utmärkt den svenska arbetsmarknadsmodellen med kollektivavtal – har varit själva förutsättningen. Men modellen utmanas nu.

Därför är de ökande döds­olyckorna i transportbranschen en särskilt allvarlig alarmklocka.

En ny forskarrapport visar att nästan 400 utländska lastbilar, framför allt från Bulgarien och Polen, aldrig lämnar Sverige – trots att de ska lämna landet efter en vecka enligt EU-reglerna. Chaufförerna jobbar för skamlöner, bor på parkeringsplatser och jobbar dygnet runt.

Allt fler bolag som kör i Sverige saknar kollektivavtal och det innebär att den osunda konkurrensen också blir allt värre. Den sociala dumpningen håller på att slå ut svensk åkerinäring och den bidrar till ökade risker i trafiken.

Enligt preliminär statistik från försäkringsbolaget Afa, som hanterar kollektivavtalade försäkringar, gav bara 13 döds­olyckor ersättning i fjol.

Saknar kollektivavtal

Majoriteten av svenska dödsolyckor på jobbet inträffade alltså på arbetsplatser som saknar kollektivavtal och skyddsombud.

Det är ett dystert faktum, men påminner om något viktigt:

Vill vi få ett stopp för döden på jobbet så måste kampen för att alla som arbetar i Sverige ska omfattas av svenska avtal fortsätta.

Av: 

Daniel Swedin

Publisert:

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.

Ja, tack!

ÄMNEN I ARTIKELN

Döden på jobbet

AV, Arbetsmiljöverket

Arbetsmiljö

Södertälje

EU

Daniel Swedin