Aj, nu kommer nästa snyting för Northvolt
Regeringens politik kommer knappast hjälpa
När batterifabriken Northvolt skulle etableras var det muntra miner.
– Vi är glada för beskedet. Det här kan bli en av Europas största etableringar. Valet av Skellefteå är ett styrkebesked för hela norra Sverige, sa Lorents Burman (S), kommunalråd i Skellefteå.
Det var 2017.
Sju år senare är minspelet annorlunda. Under 2024 har batterijätten och vårt gröna skyltfönster omgärdats av mörka rubriker.
Allvarliga arbetsplatsolyckor, arbetare som bor i undermåliga baracker, nedlagda planer på en ny fabrik i Borlänge och mystiska dödsfall.
Turbulent framtid
Nu kommer nästa snyting för Northvolt.
En del av fabriken stängs och 300 anställda varslas. En tiondel av alla som arbetar på fabriken berörs.
– Jag måste säga, tyvärr, att vägen framför oss även kommer att vara turbulent, sa Peter Carlsson, vd på Northvolt, på ett extrainsatt personalmöte enligt tidningen Norran.
Beskedet var inte särskilt överraskande.
Ekonomisk kris
Senaste tiden har nyheterna haglat om Northvolts allt mer krisande ekonomi. Det ligger till grund för uppsägningarna.
– Man bränner så pass mycket pengar löpande att man börjar få slut. Man börjar se slutet, botten av kassan. Och det finns inte en drös med investerare som vill fylla på, säger SVT:s ekonomireporter, Alexander Norén.
Det har gått så långt att regeringen och finansminister Elisabeth Svantesson (M) närmsta medarbetare kontinuerligt underrättas om läget, avslöjar Dagens industri.
En av de största anledningarna till att ekonomin ser så mörk ut för Northvolt är den minskade elbilsförsäljningen i Europa och Sverige. De är beroende av att elektrifieringen går snabbare.
Skrotade klimatbonusen
På den fronten kommer knappast Tidögängets politik hjälpa till att få snurr på Northvolts ekonomiska kugghjul. Enligt branschorganisationen Mobility Sweden har elbilsförsäljningen i Sverige minskat med 21 procent i år. Dessutom skrotade regeringen klimatbonusen för elbilar och sänkte reduktionsplikten, något som knappast stimlurerar elbilsförsäljningen.
Istället låter man klimatet betala priset och hjälper till att köra den gröna omställningen i botten.
Molnen som hopar sig kring Northvolt blir bara mörkare och mörkare.
Frågan är hur mycket mer storm vårt gröna skyltfönster står pall för.
Vad tycker du? Chatta med Rasmus om Northvolt. Livechatten börjar klockan 09.00, men du kan skriva inlägg redan nu.
Denna chatt är stängd.
Så, gänget!
Nu stänger jag ner den här chatten.
Tack för era kloka frågor och inspel!
På återseende!
Flera batteritillverkare i EU har nu stora problem, inte bara Northvolt. Tänker man geopolitik så är det stor risk Kina tagit hem spelet om batterier, både tekniskt bättre o billigare. Ungern har planer tillsammans med Kina att bygga batterifabrik, innanför EU. Vad skall EU göra som är så splittrat?
Svante BergBra fråga, Svante!
Mario Draghi släppte en rapport häromdagen. Han förespråkar mer samarbete mellan EU-länderna för att jämna ut spelplanen mot Kina och USA.
Rasmus Hansson11 sept09.29Att du använder Northvolts problem till att får det att låta regeringen gör fel känns ju lite naivt. Att man har sålt 20% mindre elbilar i Sverige är ju knappast det som gör att Northvolt går dåligt. Det är nog mer att elbilar inte säljer bra i hela världen med undantag av Kina och Norge/Danmark. Då kan man ju ifrågasätta om man elbilar är bra nog än eller om biltillverkarna gör rätt. Kör själv laddhybrid och beställt elbil som ersättning, men förstår varför folk väljer bort elbilar.
KennethDet jag skrev i texten är att regeringens politik knappast kommer hjälpa Northvolt att få snurr på sina ekonomiska kugghjul igen. Jag skrev inte att det enkom är regeringens fel att Northvolt går dåligt.
Ni får sluta läsa mig som fan läser bibeln!
Rasmus Hansson11 sept09.21Hur mycket pengar har staten pumpat in i Northwolt? Finns det ingen som helst självkritik? Pengarna hade kunnat komma till skolan.
SkatteverketJag tror att det skulle kunna finnas pengar både till Northvolt och skolan.
Rasmus Hansson11 sept09.19Du skriver att klimatet får betala priset och hjälper till att köra den gröna omställningen i botten.
Min uppfattning är, ivern över att minska våra koldioxidutsläpp gör att vår miljö blir lidande. Det är absolut nödvändigt med kraftigt minskade utsläpp men inte så som det sker i Sverige och övriga världen.
Det ställs ut syltburkar i form av gröna bidrag som personer med annan agenda än klimatnytta girigt slickar i sig. Våra politiker är så bakbundna av olika lojaliteter agendorna är så luddiga.
Hela befolkningen är så förd bakom ljuset. Så sorgligt.
Lisbeth WilhelmsonHmm. Har du något förslag på hur det annars skulle ske?
Rasmus Hansson11 sept09.19