Ledare

Fick högsta betyg, lärde sig ingenting

Internationella engelska skolan tjänar storkovan på att lura elever

Av: 

Zina Al-Dewany

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Barbara Bergström, grundare av Internationella Engelska Skolan
Barbara Bergström, grundare av Internationella Engelska Skolan

LEDARE

Alla vet, men få vågar säga det högt. Det handlar om eleverna som börjar på gymnasiet med stort självförtroende för att sedan skjutas ned. Men nu börjar tidigare elever ifrågasätta sin gamla grundskola: Internationella engelska skolan.

– Jag har strålande betyg men kan absolut ingenting, säger Istabrak Ode till P4 Sjuhärad.

Han gick i Internationella engelska skolan och fick goda betyg, men när han började på Bäckängsgymnasiet gick det sämre. Han hade högst betyg i matematik under grundskolan men fick F, det vill säga underkänt, på gymnasiet. Nu kritiserar han sin grundskola för undermålig undervisning.

– Det gjorde ont, säger han till radiokanalen.

Det här är inte ett enskilt fall. Borås tidning har intervjuat rektorer och lärare i Borås. Det visar sig att många delar samma bild - elever från Internationella engelska skolan kommer in med högre betyg men klarar sig sämre.

Många misslyckas

Ett exempel är teknikprogrammet. Där kommer eleverna in med högst snittbetyg från Internationella engelska skolan, men dubbelt så många elever därifrån misslyckas med att klara programmet jämfört med kommunala skolor. Det berättar Anders Nilsson, rektor på Sven Eriksonsgymnasiet.

Det syns även i statistiken. Det genomsnittliga meritvärdet från nian är klart högre från Internationella engelska skolan jämfört med den kommunala grundskolan. Däremot är det fler som tar examen på gymnasiet som gått i en kommunal grundskola.

– Ibland kan Internationella engelska skolan framställas som en elitskola men det är inte vår bild. Det pratas om disciplin men innehållet verkar saknas, säger en gymnasielärare, till Borås tidning.

Vanligare på friskolor

Som svar på kritiken säger Internationella engelska skolan att de ska titta närmare på det. Men det här är bör inte vara en nyhet för skolan. Studier visar att glädjebetyg, det vill säga en allt för generös betygssättning som inte matchar elevens kunskaper, är vanligare på friskolor. Och svaret kan bara vara politiskt.

Sluta ge gräddfil till friskolor, slopa kösystemen och ta bort vinstincitamentet för skolorna. Så länge glädjebetyg kan användas som ett konkurrensmedel, så kommer det fortsätta. Det kanske tar emot med tanke på skolföretagens täta kopplingar till partipolitiken, men nu måste elevers bästa gå före friskoleföretagens intressen.

Från och med 09.00 kan du chatta med Zina Al-Dewany om skolan. Du kan även skicka frågor och kommentarer redan nu.

Skriv inlägg
  • Zina Al-Dewany

    Nu börjar det bli dags att avsluta chatten. Det är tydligt att skolpolitik väcker starka känslor, inte minst bland föräldrar. Vi får säkert anledning att återkomma till ämnet.

    Tack till alla som var med!

  • Jag har också en dotter som går på IES och några glädjebetyg har hon verkligen inte fått. Statistiken denna fråga kan stämma på totalen, men det är långtifrån att alla IES skolor "belönar" elever med högre betyg. Samtidigt håller jag med om att man borde se över ersättningsmodellen för fristående skolor.

    Larisa M

    Hej Larisa, så är det med statistik att den stämmer generellt och att det kan finnas enstaka exempel som skiljer ut sig.

    Sedan är skolan inte lätt för alla, oavsett var man går.

    Zina Al-Dewany
  • Hej! För en gångs skull håller jag helt med dig. Att använda förskönande betygssättning som ett konkurrensmedel är helt åt h-e. Oavsett vilken skola som gör det. Botemedlet på detta är normerande nationella prov, förstärkt statlig skolinspektion och förbättrad transparens gällande olika skolors resultat. Ungefär som i England där deras motsvarighet till Skolinspektionen kan avsätta skolledningar som presterar undermåligt. Återstår då problemet vad vi ska göra med de tusentals föräldrar som likt förbannat väljer IES som skola åt sina barn…

    TommyW

    Hej Tommy, kul att du för en gångs skull håller med mig!

    Nej det är verkligen inte hållbart att betygen ska vara ett konkurrensmedel. Samtidigt kan man inte enbart lasta föräldrar som väljer en skola för barnen som marknadsförs så hårt och riktat.

    Zina Al-Dewany
  • Det här är vanligt även på gymnasieskolor i Stockholmsområdet. Elever går ut från IES med höga betyg för att sedan direkt hamna efter och misslyckas på gymnasiet pga stora kunskapsgap. Sorgligt!

    Anna

    Hej Anna, det är verkligen sorgligt. Värst är det för eleverna som får en felaktig bild av den egna kunskapsnivån.

    Zina Al-Dewany
  • Hej! Jag tror inte att ni ska dra alla IES-skolor över en kam, dvs. det finns många IES skolor över hela landet. Jag har en helt annan bild, i alla fall. Min son pluggar på IES i Solna och vi ser otroliga framsteg i hans utveckling, både akademiskt och socialt. Vi har tidigare erfarenhet från en annan kommunal skola och där saknades det innehåll, mobbning var rejäl, flera studenter fick F senare när de börjat i andra skolor m.m. Jag tycker att när ni skriver sådana artiklar ska ni vara opartiska och låta de ansvariga yttra sig. Nu framstår artikeln som en onödig hatpropaganda mot friskolor.

    Kerli Faramarzi

    Hej Kerli, tack för att du delar med dig att av dina personliga erfarenheter.

    Du kan själv hitta jämförelser mellan kommunala och fristående skolor vad gäller glädjebetyg. Det är fakta, inte "hatpropaganda"

    Dock glad för din sons skull att han gjort sociala och akademiska framsteg!

    Zina Al-Dewany
Publisert:

LÄS VIDARE

Vad gjorde S medan skolan havererade?

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.

Ja, tack!

ÄMNEN I ARTIKELN

Skola & utbildning

Borås

Utbildningspolitik

Internationella Engelska Skolan