ÅSIKT

Snön faller och Sverige stannar

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
LEDARE

”Hur kan ett samhällsägt trafikbolag ta på sig rollen att bestämma var de yrkesarbetande ska förlägga sitt arbete?”

Foto: scanpix/urban andersson
kaos Kraftiga förseningar och inställda tåg drabbade tusentals resenärer i helgen.

23 FEBRUARI 2010. Tågkaos

Tåg fulla med passagerare satt fast i snön i femton timmar. Resenärerna fick varken mat eller information. SJ skyller på Banverket. Banverket skyller på snön. Uppenbart är att de två inte klarar att kommunicera – varken med varandra eller med medborgarna. Så får det inte vara.

Måste prata med varandra

Hur vore det om krisberedskapsmyndigheten fick samhällsnyttigheter som SJ och Banverket att prata med varandra? På krisberedskapsmyndighetens hemsida står inte mycket om beredskapen vid snöoväder – det som just nu upptar det stora flertalet av landets invånare. I stället får man veta att myndigheten ska hålla workshop om rymdvädret tillsammans med amerikanska experter. Bad timing.

Sverige ligger i norra Europa och är ett vinterland. Att vi i januari och februari drabbas av snö och iskyla är ingen överraskning. Ändå blir det kaos. Som vanligt har underhållsarbetet satts på undantag och upphandlingarna av nya moderna tåg verkar mer ha styrts av intresset för sydeuropeisk design än av duglighet för drift i vintertider.

Grundläggande samhällsfunktion

I Stockholm stod kollektivtrafiken still under stora delar av måndagen. SL uppmanade redan på söndagkvällen invånarna att stanna hemma från jobbet. Det är anmärkningsvärt. Hur kan ett samhällsägt trafikbolag ta på sig rollen att bestämma var de yrkesarbetande ska förlägga sitt arbete? Betalar SL lönerna för folk som stannar hemma? Varken industri, sjukvård eller barnomsorg kan skötas på distans. ”Kontoret på fickan” hör till de där IT-myterna som inte har med verkligheten att göra.

När snön vräker ner och det blir plötsliga väderomslag är det förståeligt att det kan uppstå förseningar i den spårbundna trafiken. Men när det är 22 grader minus, vindstilla och strålande sol är det obegripligt att bli uppmanad att stanna hemma.

SL:s uppmaning ger en bekymmersam signal om att resenärerna ses som kunder och kollektivtrafiken som ett tjänste-erbjudande som just nu inte finns att köpa. Men kollektivtrafiken hör till de grundläggande samhällsfunktionerna och finansieras av oss alla. I Stockholms lokaltrafik åker dagligen cirka 700?000 medborgare.

Det handlar om tillit

Med ett kundperspektiv kan det vara okej att säga att varan tyvärr är slut i lagret - ”Kom åter på onsdag”. Men i ett medborgarperspektiv är det inte okej att säga att i morgon tänker vi inte ge dig möjlighet att åka till arbetet över huvud taget. Hur ska medborgarna kunna lita på kollektivtrafiken framöver?

Tågåkandet är angeläget inte minst av miljöskäl. Därför är SJ:s, Banverkets och SL:s usla vinterberedskap djupt bekymmersam.

HK