ÅSIKT

Svik inte alla tusentals datorlösa pensionärer

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: Monkey Business Images
Tre av fyra som inte använder internet är över 66 år gamla.
LEDARE

Det tisslas och tasslas i den stora runda salen. Bibliotekariens tofflor släpar över stengolvet när hon skyndar mot lånedisken. Akustiken inuti Stockholms stadsbibliotek påminner om en kyrka, där de få ljud som hörs förstärks av ekon. I ett hörn står ett tiotal datorer uppradade. IT-hjälpen är i full gång.

– Vi hjälper till med lite av varje, oftast utskrifter och utlåning av e-böcker, säger Tirhas Haile. Hon är 22 år gammal och hjälper äldre med datorer på biblioteket varje eftermiddag. På förmiddagarna läser hon svenska för invandrare, SFI.

En halv miljon svenskar utan dator

Att betala räkningar, få hjälp av banken och betala saker på nätet ingår i de flestas vardagssysslor. Men för en halv miljon svenskar utan varken dator, mobil eller surfplatta är det krångliga och tidskrävande projekt. De som inte kan surfa utesluts i praktiken från en central del av samhället.

Tre av fyra som inte använder internet är över 66 år, enligt Internetstiftelsen. Att de behöver be om hjälp med så grundläggande saker som att betala telefonräkningen är ovärdigt. Trots det blir många äldre beroende av närstående, bibliotekspersonal eller annan hjälp för att kunna utföra grundläggande vardagssysslor.

Får hjälp av nyanlända

På biblioteken samlas äldre för att till exempel få hjälp med att skaffa e-post eller lära sig söka efter information på internet. I Stockholm samarbetar arbetsmarknads-, kultur- och äldreförvaltningarna också genom att anställa nyanlända ungdomar för att hjälpa äldre med IT-handledning.

Äldres tekniktillgång har även med ekonomi att göra. Dator och internetuppkoppling är inte gratis. En översyn av pensionssystemet och höjning av den allmänna pensionen är ett viktigt steg mot allas delaktighet i samhället, både det digitala och det analoga.

Företag måste bli inkluderande

Företag bör tänka på att ha telefonnummer till kundtjänst, inte bara chattar på nätet. Utgå inte från att alla har tillgång till dator. Kräv inte Bank-ID som enda identifieringsmetod. Ta inte bara emot kortbetalningar.

Digital inkludering handlar ytterst om delaktighet, värdighet och tillit till samhällssystemet.

ARTIKELN HANDLAR OM