ÅSIKT

Svenska miljöskatter kan vägleda Europa

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
LEDARE

Vill du skriva under? frågar mannen från Motormännens riksförbund. Det gäller ett upprop mot det höga bensinpriset.

Nej, jag skriver inte under. Problemet är inte skatten på bensin utan våra bilars höga bensinförbrukning. Sverige har Europas mest bensintörstande bilpark. Varken miljö eller ekonomi mår bra av detta.

”Det sämsta politikerna kan göra vore att sänka skatten. De bör göra tvärtom, höja den. Det är enda sättet att på sikt rädda bilismen”, skrev Christian Berggren, professor som forskar om bilindustrin, i Aftonbladet i lördags.

Berggrens inlägg kan verka provocerande i en tid när bensinpriset nått rekordnivåer. Han har dock helt rätt. En långsiktigt hållbar politik måste syfta till att komma bort från oljeberoendet och då är priset ett bra verktyg.

Intressant är att bilindustrin själv tycks ha börjat förstå att den bensinslukande utvecklingen nått vägs ände. Stora biltillverkare kräver nu av politikerna i USA att de hjälper till att minska beroendet av bensin.

Fords koncernchef William Clay Ford Jr har i ett brev till president George W Bush föreslagit ett toppmöte om energi. I mötet skulle företrädare för biltillverkare, bilförsäljare, bensinbolagen, konsumenterna och regeringen delta, skriver tidningen Wall Street Journal.

I brevet föreslår Fordchefen att mötet borde handla om vad bilindustrin kan göra för att utveckla alternativa bränslen.

De kraftiga oljeprisökningarna tvingar Ford, som för övrigt äger personbilstillverkaren Volvo, och General Motors (GM), som äger svenska Saab, att ompröva sin energistrategi. Japanska biltillverkare har redan gjort det.

En tydlig miljöpolitik med rätt utformade miljöskatter kan gagna tillväxt och utveckling. Jag påminner mig om när miljöminister Birgitta Dahl modigt vågade införa skatt på freoner. Hon blev utskälld av industrin. I dag tackar Electrolux för att företaget på detta sätt blev en världsledande tillverkare av freonfria kylskåp.

Klimatförändringarna hör till våra mest angelägna miljöfrågor. Den stora majoriteten klimatforskare världen över är ense om att jordens klimat håller på att förändras. De dramatiska väderlekskatastrofer vi bevittnat på senare tid är bara en försmak om vad som komma skall om vi inte kan bromsa den ohållbara utvecklingen. Utsläppen av växthusgaser måste minska rejält.

”Sverige ska bli först med att bryta oljeberoendet”, skrev samhällsbyggnadsminister Mona Sahlin i Dagens Nyheter i helgen.

Regeringen presenterar ett nationellt program mot oljeberoendet. Äntligen ett offensivt grepp i kampen för det gröna folkhemmet!

Statliga Vattenfall ska få nya direktiv som syftar till att bolaget gör stora investeringar i framtida förnybar energi, berättar Sahlin.

”Olja och kol är ändliga bränslen. Målet på sikt måste vara att vi baserar hela vår energiförsörjning på förnybart”, skriver hon.

Det är utmärkt. Hon kunde dock ha lagt till att även kärnkraften är ändlig och måste fasas ut. Regeringen får inte, som USA:s George W Bush, se kärnkraften som alternativ till oljan.

Miljöskatter i kombination med politiska satsningar som främjar teknikutveckling kan göra Sverige till en miljöförebild i Europa.

Det är hög tid att bilindustrin börjar tillverka de energisnåla och alternativt drivna bilar de redan har färdiga planer för.

Om bensinuppropet hade handlat om detta hade jag skrivit under.

Helle Klein

ARTIKELN HANDLAR OM