ÅSIKT

Det gäller att skilja kläder från kredit

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
LEDARE

Det är skolstart i Ellos höstkatalog. Clothes for kids, inte vill man att ungarna ska skämmas över sina gamla urvuxna kläder. Det är bara att klicka och köpa vad de behöver, jeans, tröjor och gympakläder.

Augusti är en tuff månad. Räkningar från semestern ska betalas med samma lön som skolstarten, men Ellos har alltid en lösning. Postorderföretaget är som en hel bank. Du kan ta skolstarten på kredit. Ellos vet att kunderna har det lite knackigt, så lägsta månadsinbetalning är bara 50 kronor och det går bra att dela upp betalningen på ett år eller två. Om du köper för en tusenlapp kostar det nästan trehundra kronor extra i effektiv ränta på ett år och sedan kommer frakten till.

Men vad gör man inte för att klara augusti? Saknas det ändå pengar till hyran, kan du alltid ta ett Ellos-lån. Du behöver inte lämna någon säkerhet, räntan blir något högre, den ligger på över 30 procent, men du får pengarna inom fem dagar.

La Redoute är ett systerföretag till Ellos. Kläderna är lite vuxnare och aningen dyrare. Höstens trender 08. Om du köper på kredit kan du försäkra dig mot arbetslöshet eller långtidssjukskrivning. Om du drabbas, kan du skjuta upp avbetalningen på höstkappan tills du fått jobb eller blivit frisk. Försäkringen kostar 0,67 procent av skulden i avgift, men i dåliga tider hoppas företaget att vi är oroliga nog att försäkra oss.

La Redoute vänder sig till de lite äldre med en tilläggstjänst som heter Hon & Han. En försäkring mot cancer i bröst, underliv eller prostata. Cancern går ju inte att försäkra bort, men om du drabbas kan du plocka ut 130 000 kronor och då har du i alla fall råd att lösa ut kappan.

Bakom Ellos och La Redoute finns ett företag som heter Redcats som i sin tur är ett dotterbolag till franska klädjätten PPR.

PPR äger fashionabla märken som Gucci och Yves Saint-Laurent, men tjänar sannolikt mer på sin stora postorderverksamhet i Redcats. På ett år hanterar företaget över 100 miljoner paket över hela världen. Frågan är vad Redcats tjänar mest på, kläderna eller cyniska tilläggstjänster som dyra lån och försäkringar?

Vi ser samma utveckling i andra postorderfirmor och i vanliga affärer och varuhus.

Du blir erbjuden en kredit, ibland har du inte ens bett om den. Sedan är det så förrädiskt lätt att utnyttja den när det krisar. Bakom korten ligger storbanker och finansbolag som vill tjäna pengar i den begynnande lågkonjunkturen. För dem spelar det ingen roll om kunderna är rika eller fattiga som kyrkråttor.

Nere på Birger Jarlsgatan i Stockholm ligger Guccis butik. Här kostar en handväska över 12 000 kronor. Men jag tror att PPR tjänar de verkliga pengarna på alla de människor som inte har råd att betala ett paket kläder kontant. Tänk er själva, 100 miljoner paket om året.

ARTIKELN HANDLAR OM