ÅSIKT

Ge besked om trängselpengarna

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
LEDARE

Trängselskatten i Stockholm är en succé. Mer än var femte bil har försvunnit från gatorna jämfört med samma tid förra året.

Andra länder och städer är imponerade. Stockholmsförsöket är en framgång, skriver till exempel det amerikanska transportdepartementet.

Opinionen i huvudstaden har svängt, och nu är en majoritet av väljarna för trängselskatten även i Stockholms län.

Biltullarna fungerar även om de inte är perfekta. Det är dags för nästa steg. Hur ska Stockholmstrafiken förbättras, om väljarna säger ja i folkomröstningen den 17 september?

Det finns bättre sätt att ta ut avgifterna än i?dag. Många tycker det är konstigt att betala lika mycket för att köra i motsatt riktning till köerna. En låg avgift borde tas ut även på Essingeleden, för att minska trängseln där.

Trängselskatten är bra, men måste vara en del av en samlad trafiklösning. Socialdemokraterna i Stockholm har redovisat sin plan.

Annika Billström och hennes kollegor lovar fler snabbspårvagnar, bättre tunnelbana och kringfartsleder. Miljöpartiet vill prioritera kollektivtrafiken och skjuta motorvägarna på framtiden.

Löftena ställs ut eftersom trängselavgifterna kan ge 5–6 miljarder extra de närmaste tio åren. Tyvärr har regeringen inte gett besked om hur mycket av skatteintäkterna som ska gå tillbaka till Stockholm, om systemet blir permanent.

Göran Persson och Annika Billström bråkar om 1,3 miljarder kronor i avskrivningar för betalstationerna. Dessutom vädrar finansdepartementet möjligheten att få tillbaka pengarna till snabb-bussarna under försöket. Ännu kommer ingen vit rök ut genom Rosenbads skorstenar.

Det är inte första gången regeringen segar. Finansdepartementet hade så när stjälpt hela försöket med ett försenat lagförslag och den ogenomtänkta tidsfristen för betalning på fem dagar.

Trafiken i Storstockholm är ett intresse för hela landet. Hittills har staten lagt för lite pengar i huvudstaden, enligt de experter som gör samhällsekonomiska bedömningar. Försöket med trängselskatt kom dessutom till efter förhandlingar med miljöpartiet om makten i Rosenbad. Det är ett statligt initiativ som regeringen borde ta ansvar för.

Därför är Pär Nuders matematik om betalstationerna svår att förstå. Regeringens krav är att kostnaden ska betalas tillbaka på fem år. Andra trafikinvesteringar får 30 år eller mer på sig. Dessutom har staten redan beslutat att ta kostnaden för den tekniska utrustningen om det blir ett nej. Varför gäller inte det vid ett ja?

Tjänstemän i regeringskansliet har gjort förvirrande uttalanden om att även pengarna till den förstärkta kollektivtrafiken ska betalas tillbaka. Regeringen borde tydligt säga att det inte blir tal om något sådant.

Göran Persson och Pär Nuder är kloka nog att inte låta sig styras av finansdepartementets ryggmärgsreflexer.

Ge ett snabbt besked om att Stockholmsregionen får pengarna från ett permanent system, utan orimliga återbetalningskrav. Då kommer medvinden att blåsa ännu kraftigare inför folkomröstningen i höst.

Mats Engström

ARTIKELN HANDLAR OM