ÅSIKT

Olycksbussens ägare plockade ut miljoner

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: TT NYHETSBYRÅN
Fackförbundet Kommunal hade förberett en omfattande stämning mot olycksbussens ägare redan före tragedin i söndags.
LEDARE

Fortfarande är mycket oklart kring hur den tragiska bussolyckan utanför Sveg i söndags morse kunde inträffa. Hela Sverige har i veckan sörjt med det lilla västgötska samhället Skene i Marks kommun. Femtiotvå åttondeklassare från Ängskolan var på väg upp till fjällen för en veckas skidåkning. Ett tjugotal är skadade, flera av dem allvarligt. Tre familjer har förlorat ett barn.
Men även om vi inte vet orsakerna till varför dubbeldäckaren från Bergkvarabuss välte finns det saker vi faktiskt redan nu känner till.
Så sent som dagen innan bussen lämnade Skene larmade en annan bussförare om att olycksbussen krängde från sida till sida vid högre hastigheter. Olycksbussen har också tidigare underkänts två gånger i besiktningen. Bussen blev till sist godkänd av Bergkvaras egen verkstad Mekka Traffic.

Rumänska gästarbetare

Redan för två veckors sedan avslöjade Sydsvenska Dagbladet att Mekka Traffic har använt sig av rumänska gästarbetare som arbetat via bemanningsbolag. De har anställts till sämre villkor och fått bo i ett ombyggt stall intill verkstaden utanför Malmö.

Anställda i företaget har berättat för Sydsvenskan om en ohållbar arbetsmiljö och press på att hålla nere kostnaderna. Det ska systematiskt ha fuskat med reparationer på bland annat bromsar.
Detta samtidigt som de två ägarna av Mekka Traffic har plockat ut 40 miljoner i vinst enligt den senast tillgängliga årsredovisningen.

Förberett omfattande stämning

Även fackförbundet Kommunal har länge haft ögonen på Bergkvarabuss. Medlemmar som kör för bolaget har vittnat om pressade scheman, stress och en allmänt dålig arbetsmiljö. Många har hört av sig anonymt till Kommunal på grund av risken för trakasserier från företaget.
Fackförbundet hade redan innan bussolyckan i söndags förberett en omfattande stämning mot företaget i Arbetsdomstolen.
I dag kunde Sydsvenskan också avslöja att den 62-åriga föraren av olycksbussen körde bil en timme från hemmet i Varberg innan han plockade upp eleverna. Skulle den tiden räknas med innebär det att han faktiskt körde längre än den lagliga tidsgränsen på tio timmar.

Minnesstund på Ängskolan

Chauffören är nu skäligen misstänkt för vårdslöshet i trafik, vållande till annans död samt vållande till kroppsskada. Olyckan utreds av polisen, Trafikverket och Statens haverikommission.

Foto: Andreas Hillergren / AFTONBLADET / 7560

Redan nu står det klart Bergkvarabuss är ett företag med dålig arbetsmiljö och som utnyttjar billig arbetskraft samtidigt som ägarna plockar ut mångmiljonvinster.

I dag samlades elever och lärare på Ängskolan för att minnas de kamrater som har förlorats. Musik av Coldplay spelades och en dikt lästes högt: ”Ingen människa är en ö, hel och fullständig i sig själv; varje människa är ett stycke av fastlandet, en del av det hela.”

Arbetet med att gå vidare och leva med sorgen har bara börjat.

ARTIKELN HANDLAR OM