ÅSIKT

Nu vill New York ha trängselskatt

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
LEDARE

Ska Sverige leda den internationella utvecklingen eller släpa efter?

3 juni 2006.”Bilavgifter är en dokumenterad framgång. Andra stora städer i världen, som London och Stockholm, har minskat trängseln och ökat framkomligheten nästan omedelbart genom att införa trängselavgifter.”

Orden kommer inte från någon miljöorganisation utan från USA:s transportdepartement. Förra veckan presenterade chefen Norman Mineta den nationella strategin mot trängsel. Regeringen ska sluta avtal med ett antal städer, med bilavgifter som en viktig del. San Francisco har redan gjort en förstudie.

”Borde lära av Stockholm”

New York är en av de städer som borde lära av Stockholm, menar Kathryn Wylde. Hon är en ledande företrädare för näringslivet i New York och besökte Sverige i veckan.

Kathryn Wylde menar att trängseln är ett hot mot produktiviteten, särskilt i tjänstesektorn. Kunskapsintensiva företag har särskilt mycket att förlora på att möten blir försenade och personalen sitter fast i köerna. Därför kräver stora företag i New York en progressiv politik mot trängseln. Stockholm och London ger inspiration, säger Wylde.

En annan talare på Stockholms stads konferens var Michael Walsh, världsledande expert på trafik och miljö. Nyligen fick han det första pris som USA:s naturvårdsverk delade ut för ”en framträdande livsgärning”.

Michael Walsh är imponerad av försöket i Stockholm:

”Potentialen för trängselavgifter är enorm, eftersom problemen är enorma. Se på Peking, Shanghai, Seoul, Sao Paulo. De behöver goda exempel och Stockholm är på väg att bli en mycket bra modell.”

Försöket fungerar

Omvärldens beröm avgör knappast folkomröstningen i höst, men det är tecken på något viktigt. Försöket fungerar. Det går snabbare att komma fram i trafiken, fler reser kollektivt, miljön blir bättre.

Trängselskatter är ett modernt projekt, något som kommer att slå igenom de närmaste åren runt om i världen. Frågan är om Sverige ska leda den internationella utvecklingen eller släpa efter.

Märkligt att högern säger nej

Att ha en strategi mot trängseln är en fördel för städer som vill dra till sig internationella företag, menar Kathryn Wylde. Det är märkligt att moderater och folkpartister som annars brukar tala om tjänstesektorns betydelse är motståndare till bilavgifterna. Ännu konstigare är det att Stockholms handelskammare driver en stenhård kampanj mot ett system som gynnar många av dess medlemsföretag.

Stockholmarna har blivit mer positiva till trängselskatten, enligt flera undersökningar. Det avgörande nu är att finansminister Pär Nuder snabbt kommer med tydliga besked om pengarna. Intäkterna från ett permanent system måste gå tillbaka till Stockholm, utan avdrag för redan gjorda investeringar i bättre kollektivtrafik.

ME

ARTIKELN HANDLAR OM